Studier iFokus

Studier

Etikett: 04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3893 ggr
Aussie
0

Hjälp mig! Tolka antagningspoäng

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har letat efter lägsta antagningspoäng osv. till sjuksköterska sedan tidigare men oftast får jag flera resultat till samma skola, samma år och samma grupp… Varför!? Vilket ska man gå efter?

Bifogar ett exempel.

Först står det BI - 19,5 och lite längre ner står det BI - 18,85. Och det är samma skola, samma program, samma antagningsgrupp.. ?? Hjälp!

**

Jag går andra året i gymnasiet (Natur) och har i snart ett år haft tankar på att bli sjuksköterska och sedan plugga vidare till barnmorska.

Trots att jag går NV så är jag inte den med bäst betyg och den som lär sig lättast - jag får slita jättehård. Antar att jag kommer hamna runt 16 (inkl. meritpoäng)…

Jag bor i norra skåne så det hade varit bra om jag hade kunnat plugga i närheten förstås men det är nog ganska omöjligt med mitt snittbetyg.. här i söder iaf. Men vill inte plugga 1 000 km hemifrån.

Senare denna månad ska jag göra högskoleprovet och hoppas på det bästa.

Tror ni det finns någon möjlighet för mig att kunna bli ssk och plugga i närheten? Hade varit gött att plugga i Lund men där är det alldeles för högt..

Snälla, nån som kan ge tips, förklara allting för mig och så?

Frida
0

Det är olika programkoder och således olika program (70 respektive 10 platser).

Tyvärr är det generellt sett höga intagningspoäng för just SSK. Gör en sökning på Antagningens hemsida så ser du vilka skolor som erbjuder utbildningen och därefter kan du gå in och kolla hur höga antagnignspoängen har varit tidigare år.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Aussie
0

Jaha, det hade jag helt missat! Men man kan söka till bägge två väl? :)

Frida
0

Det kan jag inte svara på. Du får kolla programkoderna på aktuell skolas hemsida för att se vad skillnaden är mellan dem.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ceciliaolucifer
0

Kanske lite sent av mig att svara. Men det finns utbildningsplatser med låg intagningspoäng för sjuksköterska programmet. :) Du vill inte plugga hemifrån, men tex umeå har tidigare haft snitt på 14.

Aussie
0

Jo, jag har sett det :) Men kan man då plugga där ett år kanske och sedan de andra åren i t ex. Skåne tror du?

Ceciliaolucifer
0

Om man har tur, så kan man be om att få bli förflyttad efter ett tag.
Det kan vara att ngn hoppar av efter någon termin och att det då finns en ledig plats :)

Aussie
0

Aa, det var typ så jag tänkte :) Men man måste alltså själv ta reda på det sen och hoppas på att ha tur ? :P