Utomlands
Hejsan,
Jag hoppas jag kommit rätt och satt ämnet i rätt grupp.
Det är så här att jag är jättesugen på att studera utomlands. Har kollat lite till och från men är fortfarande osäker, mest för att det kostar ju en hel del. Så nu undrar jag om här är någon som har studerat utomlands? (högskola/universitet) Erfarenheter av olika agenturer etc!?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag har studerat utomlands, i England :) Ja, det kostar en del (och nu ännu mer efter höjningen av studieavgifterna), men det kan absolut vara värt det! Jag fixade min anmälan själv, så jag har ingen erfarenhet av agenturer. Men jag svarar gärna på frågor om du har några om UK :)
Okej. :)
Ja några allmänna frågor har jag :P Hur var det att plugga där? Var det svårt att komma in i pluggandet för de va på engelska eller? Jag känner mig säker i min engelska hellt allmänt men är lite nervös för att jag inte ska klara det ändå. Kom man snabbt in i gemenskapen? Hur är det med boende? Vad pluggade du? :P Och var det "jobbigt" att söka in själv? Det är nog bara dom frågor jag har just nu faktiskt :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Hur det var att plugga? Ja, det var annorlunda, men aboslut inte överväldigande! Då jag pluggade foto (vet inte vad du är intresserad av), så var allt väldigt projektinriktat på tid. Jag hade inga tentor eller likande, men allt lämnades in som ett "bevis" på slutförd uppgift. Var inte alls svårt att komma in i engelskan! Det blir en naturlig del av vardagen så snabbt att man knappt märker det. Numera känner jag mig mer hemma med engelskan än jag gör med svenskan! :O
Och gemenskapen kommer man jättelätt in i! Det brukar vara "freshers week" när man börjar, då går alla ut och festar ihop :) Dessutom brukar det finnas grupper för international students där man träffas och umgås.
Jag fixade boende privat. Det finns studentkorridorer, och de är jättebra om man vill skaffa vänner (och ovänner). Men jag ville bo med färre människor, så jag hyrde ett rum i ett hus med 4 andra studenter. Vet man vart man ska studera så är det lätt att söka på student landlords på google och se vart man kan få tag på.
Och det var inte alls jobbigt :) Lite förvirrande då och då, men skolorna har alltid en grupp som jobbar med utlandsstudenter som hjälper en med frågor man har :)
Det är lite olika om vad jag vill plugga :P Men just nu så är det foto eller turism eller "spa" :P Svårt att säga exakt :P
Okej. Varkar ju bra att man kommer in i gemenskapen och engelskan fort. :) Är nog det jag är mest "rädd" för, kan liksom vara rätt så blyg av mig, innan jag känner mig "hemma". Men hur ska man veta vilken typ av prog man ska läsa? allså Master, Bachelor och allt vad de nu heter? :P
Vad skulle du rekomendera man ska tänka på om man fixar de själv och vad ska man tänka på hellt allmänt?
Är det lätt att få jobb efter? Eller man måste plugga mycket för att få jobb som fotograf? Jag vet att konkurensen i sverige är jättehård. Men jag bosätter mig gärna i UK ;P haha
/ J
Och bor du i ett hus/korridor så "måste" du vara social, så det löser sig :)
Bachelor är vad du ska läsa! Det är en kandidatexamen (tror jag det heter på svenska), Master läser man efter och är som en Magisterexamen i Sverige. PhD är doktorat, och alltså ännu högre upp.
Det jag skulle rekomendera att göra är att först och främst läsa ordentligt om skolan och kursen. Det finns nog inget värre än att börja, och sen känna att man kunde valt något bättre. Gällande just foto t.ex. så är de flesta kostutbildningar, där man pluggar foto som en konstform. Många tror att fotoutbildning innebär att man lär sig ta fina foton och använda en kamera - men så är det alltså inte i de flesta fallen! På min utbildning så pratade vi mycket om det visuella språket, konströrelser, att skapa berättelser i bilder osv. För att vara en konstnär inom foto behöver du inte kunna ta tekniskt fulländade bilder, precis som du kan vara en målande konstnär utan att kunna måla tekniskt bra bilder. Det är känslan som räknas! :)
Och jobb är svårt att få, men det finns många möjligheter också! Jag jobbar inte som fotograf nu, just eftersom jag är en "konstnär" och rätt värdelös när det kommer till t.ex. ljussättning och att jobba med modeller. Det är en del i klassen som nu bor i London/Manchester/Newcastle och jobbar som modefotografer, åt magasin och liknande, men de flesta har vanliga jobb och jobbar mot att få utställningar i gallerier och liknande. Själv har jag t.ex. breddat min bas och inkluderar även virkning i min portfolio. Med tanke på att jag även målar, ritar och skulpterar så har jag nu bestämt mig för att prova lyckan som Art Teacher. Så om allt går som jag vill så kommer jag utöka min degree med en PGCE så att jag är kvalificerad till att lära ut också.
Något som man absolut ska göra är att ha massor av kontakt med skolan så att man kan få hjälp med saker på en gång! Blir ansökan fel kan det ta månader att rätta till, så bäst att få det rätt från början ;)
Okej. Ska komma ihåg att det är bachelor jag ska läsa då :P hihi.
Det är synd att det finns så få jobb som fotograf.. Men TACK så mycket för informationen jag fått av dig :) Ska försöka tänka på allt du "sagt" och verkligen tänka igenom vad jag vill :) Tack än en gång ! :)
/ J
Jag ville oxå plugga utomlands men backade när jag räknade på hur dyrt det skulle bli plus att i just mitt framtida yrke så har Sverige bättre utbildning MEN jag tar då den säkra och billigare alternativet och ska ta ett halvår eller år utomlands via skolan så dem betalar avgift osv. plus att man får hjälp med papper etc. Det alternativet finns ju oxå 
#7 Vilket yrke om man får fråga?
Jag har kommit så långt nu att jag bryr mig inte om pengarna så mycket faktiskt.. :( Och jag har läst,, på många ställen, att om man utbildar sig utomlands så får mna bättre betalt :P haha.
Men ja det är kanske ett alternativ endå :P Har inte tänkt på de så mycket faktiskt .
/ J
#8 lågstadielärare. Men även när jag sökte så funderade jag på sjuksköterska men en handledare till mig vars dotter jobbar och bor i England avrådde mig att ta den utbildningen utomlands. Hon sa att utbildningen är bristfällig och väljer man att återvända till sverige måste man komplettera medan om man körde utbildningen här i sverige och sen flyttade utomlands så behövdes ingen komplettering och man ansågs välutbildad. Men sådant kan ju skilja mellan länder och mellan yrken men det är ju värt att kolla upp
Okej.. :P
Ja jag får väl lägga lite tid på det till helgen :P Men tack för att du berätta :)
/ J