Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2649 ggr
Imasy
0

Antal poäng / termin?

Som jag har uppfattat det så får man bara bli antagen till 45 hp / termin om man inte har dispans.

Jag har sökt bland annat en 30 hp kurs samt flera småkurser bland mina första handsalernativ, vilket betyder att om jag blir antagen på denna 30 poängare är jag bara behörig tex två st 7,5 poängare den terminen.

MEN, denna 30 poängare sträcker sig över hela höstterminen och vårterminen 2013. Alltså läser jag egentligen bara 15 poäng/termin. Tas detta i beaktande när man blir antagen? Vill ju inte förlora 15 poäng eller vad man ska säga.

[Moa-]
0

Ja, precis som du säger så är det 45 poäng per termin, om kursen går på halvfart och sprider sig över två terminer så är det 15 poäng per termin.

Imasy
0

Jo fast det jag undrar är, om denna 30 poängare "räknas" som endast 15 hp när själva uttagningen görs, även om hela kursen totalt är 30hp?

För då skulle jag ju kunna läsa fler små-kurser utöver om de räknar de faktiska antalet poäng/termin.

Vet inte om det har betydelse, men jag läser altså enbart kurser och inte på något program.

[Moa-]
0

Det är de poängen som du antas till den aktuella terminen som räknas, din 30-poängs kurs är på 15 poäng per termin, det är med andra ord de 15 poängen som räknas till den aktuella terminen…

Imasy
0

Men så bra :) Tack!

[Moa-]
0

Ingen fara, hoppas att du får läsa intressanta kurser nu!

Dock undrar jag om det är de kurser du sökte tidigare i våras till hösten som frågan gäller, eller om det är sena anmälningar som du nu tänker lägga in?

Imasy
0

De är kurser som börjar i höst det gäller. Hoppas bara att jag kommer in på alla mina favoriter :)

[Moa-]
0

Imasy; okej, men har du sökt kurserna före sista ansökningsdagen eller har du lämnat in sen ansökan?

Imasy
0

Nej nej, jag ansökte i god tid inför hösten, så där är det inga problem :)

Undrade bara hur man gör när en kurs löper över två terminer då jag aldrig sött på detta problem tidigare.

[Moa-]
0

Imasy; okej, nej, undrade endast för om det gäller sena anmälningar (efter sista ansökningsdatum) så tar universitetet ensamt beslut om intagning, då finns det inte några begränsningar i antalet poäng som du kan vara antagen till samtidigt.

Imasy
0

Nej, det har jag också märkt ;)

[Moa-]
0

Ok =)