Högskola/Universitet
Jag går första året på Handels- & Administration och har blivit lite klyven, vi fick nyligen välja kurser för 2an och 3an, vissa för att det är kul/intressant eller kurser för att komma in på Universitet/Högskola, och dum som jag var tog jag dem som inte ledde till Universitet/högskola…
Men saken är, jag vet inte om jag vill plugga på höskola/universitet eller inte… Jag är inte speciellt skoltrött, tycker det är ganska kul att plugga. Men jag vet inte om det är värt det.
Ni som pluggat högskola/universitet, tycker ni att det var värt det? All tid spenderar på att plugga m.m, gav det något bättre jobb eller något roliga jobb?
Jag läser på universitetet, det är en mycket rolig tid, massor av kul med roliga människor och fester vid sidan av studierna. Du väljer ju själv vilken inriktning som du vill läsa, och kan därför välja vad som intresserar dig och gynnar ditt framtida arbetsliv.
Jag läste en rent teoretisk linje på gymnasiet och var därför "tvungen" att läsa vidare för att få behörighet till ett "riktigt" yrke. (Beroende på vilka ambitioner och intressen som du har i livet.)
Med tanke på hur siffran för ungdomsarbetslösheten ser ut, vilkethar lett till ett ökat sök-tryck på högskolor/universiet, kommer det troligtvis vara näst intill ett måste med en akademisk examen för att kunna vara konkurenskraftig.
Men precis som #1 skriver så beror det på vilka ambitioner och intressen du själv har.
Personligen skulle jag rekomender dig och alla andra i liknande situationer att se till att skaffa behörighet, då det är svårt att plugga upp detta efter gymnasiet, och det är bättre att ha den men välja att inte använda den, än att ångra sig men inte kunna göra nått åt situationen.
Lycka till!
Jag läser lite kurser på distans, och har gjort det sedan ht 2011.
Jag är 31 år om ett par dagar, och bortser man från att jag har varit föräldraledig tre gånger sedan jag blev myndig, så har jag bara haft lågavlönade yrken där man knappt överlever på lönen.
Jag har upplevt det som att om man inte känner de rätta personerna, eller har en vettig utbildning i grunden, så är man ganska körd när man ska konkurrera om tex jobbet på Ica som 800 andra också söker.
Hade jag vetat vad jag vet idag, så hade jag nog försökt ta mig i kragen och studerat vidare för flera år sedan och haft min utbildning idag.
Men dels var jag så fruktansvärt skoltrött och omotiverad, och jag trodde att det skulle vara jättesvårt att plugga på högskolan.
Nu tycker jag det är roligt och intressant på ett helt annat sätt än vad jag någonsin har tyckt under min skoltid på gund+gymnasietiden, men kanske har jag hittat en studieform och ämnen som jag tycker är intressant, och då blir det roligt.