plugga på distans, men vilken skola?
jag vill läsa några kurser på distans. men vet inte vilken skola. har kollat lite på linköpings universitet och NTI. är det någon som kan säga något om dem?
är det någon här som läser eller har läst enstaka kurser på distans och kan berätta lite hur det går till. hur man söker studiemedel osv
Vad vill du läsa för något? Är det ett program eller lösa kurser?
Skall kurserna vara helt på distans eller vill du tenta upp dem på plats?
Studiemedel på universitetsnivå söks alltid hos CSN, oavsett om du läser på plats eller på distans.
Jag har läst både på plats på Linköpings Universitet och kurser på distans därifrån, jag har trivts bra, men allt beror på vad du vill läsa och vad du är ute efter…
jag vill nog läsa helt på distsns tror jag. det jag vill läsa är typ psykologi, pedagogik och lite annat.
funkar det så att om man läser 2 kurser 25%. blir det 50 % då? så att man kan söka studiestöd?
Ja, du kan läsa 2 gång 25 %, så att du får bidrag/lån för 50 %.
Du är tyvärr lite sent ute då sista ansökningsdag till universitetet var i måndags, nu kan du efteranmäla dig till de kurser som du finner intressanta…
#3 Många distanskurser går alldeles utmärkt att göra en sen anmälan till. Ville bara förtydliga så att inte TS avstår från att söka av den anledningen.
Jag har läst en del distanskurser, dels vid Lunds universitet och dels vid Linköpings universitet. Jag tycker det har fungerat bra, när man väl lärt sig läroplattformen (och vad universiteten använder kan skilja sig, både mellan och inom dem). De kurser jag läst från Linköping har alla tillhört tekniska högskolan (och IFM), hur det fungerar på HumSam har jag inte den ringaste aning om.
Sehvrin; läser du mitt inlägg så står det tydligt att det går att efteranmäla sig (dock är du ej med i den "ordinarie" antagningen, är utbildningen redan full så blir du ej antagen). Det är med andra ord ett betydligt mer begränsat utbud av kurser (program) inför sommaren/hösten…
#5 Jo, jag såg det, men ville som sagt förtydliga att man kan komma in ändå
Tyckte att ditt första inlägg inte gjorde det helt tydligt, men jag hoppas att du inte tog illa upp…
Nej, ville endast påpeka det faktum att det står där, och att störst chans att komma in på exakt den utbildning som du vill har du genom att ansöka inom rätt tid… =)
Jag läser bara lösa kurser för tillfället. Har läst mot Umeå universitet samt Högskolan Skövde både denna termin och föregående termin. Tycker det har fungerat bra och jag har varit nöjd med skolorna.
Nu till sommaren hoppas jag att jag kommer in på kurser som Mittuniversitetet håller i.
Tycker helt klart du ska kolla på sena anmälan-alternativet. Det var så jag kom in i höstas. Hade tänkt plugga nu först till denna termin då jag missade datumet för höstens kurser, och jag visste inte då att man kunde söka på sen anmälan.
Så jag chansade och kom in.