Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 4332 ggr
[Surina]
0

Byta gymnasie i 2an?

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att byta gymnasie i 2an? Någon som vet hur det funkar och kan berätta lite för mig?

Tack för hjälpen!

Åsa S
0

Det är ofta inga problem och man kan få hjälp av skolans studie och yrkesvägledare, om det inte finns någon så kan ju studierektor el liknande hjälpa till. Är du omyndig måste dock dina föräldrar vara med på det hela för de ska ju skriva under papprena. Det är dock du och dina föräldrar som tar kontakt med den skolan du vill byta till först och hör om det finns någon möjlighet att hoppa in i en klass. Det kan då även vara bra att ta reda på vilka kurser de läst, man måste ju inte lägga kurserna likadant så en del kanske läser en massa matte i ettan och ska man då hoppa in i tvåan där och den skolan man gick på har lagt de flesta mattekurserna i 2:an och trean och man då inte läst så mycket sånt så kan man ju behöva plugga ikapp på egen hand.

DeniceP
0

Jag gjorde det :)

Jag tog kontakt med SYV, och tillsammans hittade vi rätt skola för mig (jag visste redan vilken linje jag ville gå på)

Sedan hjälpte hon mig med att skicka in mina betyg och så, från skolan jag redan gick på.

När jag sedan kom in på den nya skolan, tog jag kontakt med min mentor, och tillsammans ordnade vi så att jag slapp ta de ämnena jag redan läst klart och hade betyg i, sen den förra skolan.

Att byta skola är något jag är glad över varje dag, trots att alla från min gamla skola snart tar studenten medans jag har mer än 2 år kvar!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!