Ångest, ren skär ångest!!
Hejsan!
Det är så att jag ska gå ut gymnasiet nu i sommar, yeey.. MEN jag har sjukt många IG och massor av rester. Finns inte en chans att jag kan plugga ifatt och det har gått så långt att jag inte kan sova på nätterna för att jag plågas av allt plugg. Jag har alltå inte gått i skolan de senaste veckorna och har då förlorat studiebidraget.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller hur jag ska komma ur den här jäkla soppan! Jag har några få bra vänner men jag är en sådan person som är " Neej jag klarar mig själv, jag behöver inte hjälp, jag löser det" fast man igentligen, på insidan, skriker " HJÄLP MIG!!! ".
Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå med den här texten vill väl bara skriva av mig tror jag.. Mår så sjukt dåligt över mina betyg och skolan och min klass .. allt egentligen..
Vet inte ens om man FÅR gå ut när det är så här dåligt!! Sist jag kollade hade jag sex G, resten IG!!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Be om hjälp, var ärlig mot lärarna, ni kan tillsammans arbeta ut en planering så att du kan orka med detta. Prata med din mentor.
Har du föräldrar som är tolleranta. Kan du vara ärlig och säga att du behöver hjälp att reda ut detta virrvarr.
Prata med någon kompis eller skolsyster/skolkurator. Att bolla med någon kan hjälpa dig själv att reda ut virrvarret.
Förstår din känsla. Varit där många gånger.
När började det gå fel? Vad var det som gjode att det började gå fel.
Var ärlig, jag tog inte studenten. Min mentor sa att det bästa är om jag hoppar av innan studenten, helst idag. Jag hoppade av samma dag så inte fler IG'n skulle skrivas in i dokumentet. Så jag vet EXAKT vart du är nu, men frågan är, varför är du där? Vilken hjälp behöver du?
Kramar Hanna
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag vet inte riktigt när det började gå fel.. Alltid varit skol lat så svårt att dra en gräns.. Men jag gissar på att det var när jag bytte linje, till de jag går nu. Bytte från en linje jag verkligen ville gå, till en linje jag trodde jag ville gå. Gick kvar bara för att.
Eftersom att jag bytte så kom jag lite efter och första skolveckan skulle deras första uppsatts in, jag var tvungen att göra den jag med. Men sköt på det. Sedan börja jag skjuta på allt och nu är jag där jag är..
Min mamma kan vara väldigt stöttande, hon fick nämligen plugga på komvux så hon vet vad jag har att vänta mig. Tyvärr hör jag ofta att det bara är att härda ut och anstränga mig. Problemet är att jag orkar inte! Jag stänger av, tänker inte på det. Hittar andra saker att göra istället för att gå till skolan eller plugga.
Bor även med min pojkvän nu men det är inte det bästa valet rent plugg mässigt för här har jag ingen lugn plugg zon, tyvärr.
Jag har pratat med Syon och vi kom fram till en plan, men jag orkade bara inte göra det jag behövde göra och kom med ursäkter hela tiden sedan missade jag en tid och har inte gått dit sedan dess.. Känner bara.. Urk på burk!!
känns dock skönt att du berättar om din resa, känner mig inte så ensam som jag gjorde innan nu. :)
Har du några inlärningssvårigheter? Svårt att förstå på lektionerna eller hänga med? Svårt att koncentrera dig?
Nopp.. Kan inte skylla på något sådant tyvär.. :P
De enda är väl att jag gärna och ofta hittar något som är roligare än plugg! Kanske inte så svårt dock.. :P
Planering är ju A och O, och att inte sätta upp för stora mål som oftast blir oövervinneliga, utan ha små mål, många på vägen mot det stora målet.
När ett litet mål är nått så får du unna dig något roligt.
Plugga, sätt en äggklcoka på timer. När den ringer får du göra något kul.
I början tar du bara korta pluggstunder så att du känner att du klarar det här.
Använd äggklockan när du gör belöningsgrejor också, så du inte glömmer bort att plugga.
Antingen varierar du ämnena så du inte blir uttråkad, eller så kör du samma rakt igenom tills du är klar, beroende på vilket alternativ du gillar och vad som är mest akut.
Prata med lärarna i de ämnena du vill gå från IG till G i och fråga vad du behöver göra. Be att läraren skriver ner i punktform vad som krävs. Berätta för läraren att du har många ämnen du ligger efter i, så att du behöver en plan så att du hinner med allt.
Men ett belöningssystem kan fungera som morot. Kanske kan du få en peng eller någonting annat av dina föräldrar om du går ut med G från gymnasiet som kan trigga, eller om ni kan komma på någonting annat som belöning?
Det är ju alltid värt att prova iaf. :) Min belöning får nog bli typ.. Gosa med djuren eller se på " äntligen hemma " haha :P
Imorgon ska jag verkligen försöka plugga ifatt något! Har en uppgift jag nästan är klar med så det är ju lika bra att verkligen avsluta den. :)
Tack! :D
Absolut, ett moment mindre. Men tillåt dig att inte tänka på studier när du gör dina belöningsgrejer, utan verkligen kopplar bort pluggandet för en stund. Det är jätteviktigt.
Ångesten blir bara värre och många gånger så spär man på storleken på tröskeln med sina egna skuldkänslor och så. Det gör det ännu jobbigare. Koppla av nu med positiv inställning framåt. Fortfarande finns tid kvar. Det är verkligen inte för sent! Tänk inte på vad du skulle ha gjort, utan på vad du ska göra!
Känn ingen ånger, gjort är gjort, ett misstag som du lärt dig av. Men låt det inte själpa dig, utan res på dig, ruska av dig allt gammalt och gå vidare med ny erfarenhet mot nya mål.
Hakuna Matata! - Inga bekymmer!
Jag skrev en dikt när jag var 16 år:
LIVET
Du går på en väg.
Hela tiden har du
framtiden framför dig
och ditt förflutna bakom dig.
Du kan vända dig om
och tänka efter,
Men aldrig gå tillbaka
och ändra på något,
Bara se till att inte göra
samma misstag igen.
(C) Johanna 1997
Den har hjälpt mig mycket.
Jag har en kompis som är i en liknande situation just nu. Hon hittar helt enkelt ingen motivation till skolan. Det hon har fått göra är att förlänga sin skoltid en extra termin. Det innebär att hon får färre kurser att fokusera på i taget, så att man inte ha en enorm hög med skolarbete att ta itu med på en gång.
Det kanske är något för dig?
Att som Höstlegenden föreslog planera sitt skolarbete tror jag kan hjälpa mycket. Sätt upp små mål över vad du ska ha gjort varje vecka. Låt dem inte vara orealistiska!
Ibland måste man kanske också prioritera lite, och göra val som kanske känns tråkiga för stunden. Jag bor också tillsammans med min pojkvän, och det enda villkoret min pappa gav mig för att jag skulle få flytta hemifrån var just att jag skulle sköta skolan. Kanske måste du flytta hem till dina föräldrar ett tag för att få fokusera ordentligt på ditt skolarbete? Det kanske känns jättetråkigt just nu, men jag tror att det är något din pojkvän har förståelse för.