Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 3222 ggr
Monstra
0

panik i tentasalen

Varje gång jag skall skriva salstenta drabbas jag mer eller mindre av panik. Är inte nervös innan tentan, inga sömnsvårigheter inför tentan men när jag väl sitter i salen slår paniken till.

Det blir jobbigt att andas så försöker andas lugna djupa andetag, blir darrig, svettningar, yrsel, känns som att jag skall svimma av och framför allt kör magen igång, vilket gör att jag inte kan koncentrera mig utan bara tänker på att jag måste ut från salen. vi måste sitta 45 min innan vi får gå eller gå på toa. 
Försöker avleda tankarna och kramar suddigummet i handen, bläddrar i papprena - men det går verkligen inte!

När magen kör igång går det inte att sitta still, senaste tentan gick inte att genomföra.
Redan efter 10 minuter av tentatiden fick jag fråga tentavakten om jag fick gå på toa och fick då svaret att det vara 45 min som gällde om det inte var akut. Så att jag fick försöka vänta. Efter ytterligare 20 minuter såg tentavakten hur jag satt och skruvade, vred och vände mig på stolen och då fick jag gå på toa. 
Väl tillbaka i salen börjar allt om igen.

Varje gång jag hamnar i denna 'låsta' situation slår det till, hur skall man hantera det?

Ibland har jag genomfört tentorna, men oftast väldigt hastigt, slarvigt bara för att jag måste ut där ifrån. Så det känns som jag aldrig får visa vad jag egentligen kan på tentorna.

plutopellis
0

Tycker du ska prata med skolkuratorn som eventuellt beroende på skolans resurser och inställning skulle kunna hjälpa dig att få skriva tentamen i enskilt rum med en tentavakt… Eller så kan hon säkert hjälpa dig att tackla problemet på annat sätt, de är ju utbildade för sånt här och h*n kan säkert ge dig tips och råd.. Lycka till och hoppas det löser sig!

Monstra
0

Har varit i kontakt med skolkuratorn idag och fick en tid till nästa vecka, vilket känns bra dock måste jag bara igenom lida ytterligare en tenta denna vecka.

plutopellis
0

Hmmm, när du sitter där vad är det du är mest rädd för? Kan du komma på något specifikt till just varför du måste ut? Eller det är kanske svårt? Vet inte riktigt vad jag ska föreslå… Nu är jag ju lite sån där "fånig" människa med tarot och kristaller, jag hade ofta med en kristall som jag kunde hålla i handen och blunda lite och bara fokusera på den.. Är det alla människor eller bara det där med 45 minuter? Vi hade en hel timme! Trodde jag skulle bli tokig ibland när jag skrivit klart tentan på en halvtimme och verkligen var klar då skulle jag sitta där 30 min till! Provat ha med ex smörgås eller något som du kan äta och slappna av? Vad brukar få dig att slappna av utanför? Kanske det kan hjälpa dig inne? Som du ser vet jag inte alls vad jag pratar om men vill verkligen hjälpa..

Monstra
0

Det värsta är att magen kör igång och att inte kunna få gå på toa. Rädslan blir att man skall 'göra' på sig inför en grupp människor. Det blir liksom akut och jag bara måste ut.

Jag tror att den låsta situationen med att man skall vara tyst, sitta still, placeingen, en hel grupp människor och måste vara där visst antal minuter gör att paniken slår på.

Försöker varje gång att ta det lugnt och sansat och börja med att läsa igenom frågorna, kramar suddigummet i handen (typ som man gör med en stressboll) för att försöka avleda tankarna men det har inte lyckats.
Jag tror aldrig kan kan slappna av i den miljön.

Vid något tillfälle har jag gjort omtenta och har då suttit i ett enskillt rum och det har funkar mycket bättre. Har kunnat koncentrera mig, läsa frågorna ordentligt och fått ned bra svar.

Tack för dina förslag, känns alltid skönt att kunna bolla sina tankar med någon. Glad

plutopellis
0

Fråga studierektorn på din skola om du kan få göra denna tenta i enskilt rum, förklara och säg att du har tid hos kuratorn. Skadar ju inte att fråga.. Annars vet jag faktiskt inte, men du får säkert fler tips i eftermiddag här när folk slutat jobba och så :) håller tummarna att det löser sig för dig för låter fruktansvärt! Styrkekram!

Monstra
0

Tack så mycket! Glad
Hoppas jag skall kunna få hjälp från skolan och på sikt få bukt med problemet.