Läge för lång studietid eller ej?
Tjena
Sitter i tankarna i att omskola mig kraftigt.
Grunden:
Jag är 26 år i skrivande stund, gick industriprogrammet med inriktning till möbelsnickare på gymnasiet med helt ok betyg dock väldigt få "högre" kurser då utbilningen är yrkesinriktad mot träindustrin. Har arbetat mer eller mindre oavbrutet sedan dess som cnc-operatör på diverse industrier, både inom metall och trätillverkning.
Jag har en 3årig son på halvtid, efter allt som berör separationen med hans mamma är uppklarat så kommer jag vara lånesatt på runt 100tusen om allt går vägen med husförsäljningar.
Pojkens skola kommer ligga ca 1.5 mil ifrån det planerade universitet därav också min bostad 1.5 mil ifrån universitetet.
Målet:
Är alltså då sugen på att omskola mig till datavetare/programmerare etc. Och ett program som fått mitt intresse är Civilingenjörsprogrammet i teknisk datavetenskap på 5 år. Med ett basår före för att plugga upp kvalificeringskraven, en hel del matte t.ex.
Till en början hade jag funderat på plugga enskilda kurser på distans samtidigt som jag jobbar 75-100%, men hade suttit väldigt fint med en examen som civilingenjör inom data också.
Frågetecknen?
Alltså, jag skriver inlägget för att bolla olika scenarion och synpunkter om detta. Inte pga att jag inte kan gå till handling för nått jag vill utan mer för att se om olika alternativ finns och ifall någon har erfarenheter av att plugga med liknande kriterier som jag, samt livet efter plugget.
Hur värdefullt hos arbetsgivare är t.ex en hel civilingenjörsexamen i slutändan motför säg 10 specialinriktade kurser på distans inriktat mot programmering ifall man vill jobba som just programmerare.
Hur drygt kan 6 år plugg bli i min situation, någon med erfarenhet?
Funkar det likaväl att sikta in sig på specifika kurser på distans, ge 110% i att lära sig allt som går på egen hand utöver kurserna, snitsa ihop nått flashigt projekt som rör branchen och slänga upp det på arbetsgivarens skrivbord istället för en ingenjörsexamen vid jobbsökning?
Fler frågor finns och de lär dyka upp allt eftersom. Jag är utöver dem också tacksam för alla synpunkter ni kan ha om detta.
//Paltfan
// Paltfan
Det är inte alltid så lätt att veta hur hen ska göra när det kommer till långa studier, speciellt inte när det är barn inblandade. Jag kan däremot lova dig att det kommer bli tufft oavsett vad du väljer att göra. Den erfarenhet jag har av ett tiotal vänner med civilingenjörsutbildning i datavetenskap är att vissa arbetsgivare bryr sig mycket om en examen medan andra inte är så nogranna så länge personen i fråga kan sina saker. Jag har bekanta som inte ens har läst klart för att de redan fått de jobb de vill ha… I slutändan är dock en "riktig" examen att föredra eftersom du då hamnar i en helt annan lönekategori.
Att studera till civilingenjör kan vara antingen lätt eller svårt. Det skiljer jättemycket mellan skolorna och mellan de enskilda utbildningarna. Om du ändå måste läsa ett basår så rekommenderar jag att du gör det och sedan/under tiden bestämmer dig för hur du vill göra med resten av utbildningen. Då får du ett hum om vad det handlar om, basår tenderar nämligen att vara lite mer som högskolestudier trots att det är gymnasiala ämnen.
Studier på distans behöver inte alltid vara det bästa sättet heller, det kräver väldigt mycket självdisciplin och det är lätt att hen skjuter sakerna framför sig. Däremot kan det vara så att om du väljer att läsa en del kurser på distans att du sedan kan tillgodoräkna dig dem om du väljer att läsa civilingenjörsprogrammet. Det är dock något du får kolla upp med studievägledaren för programmet för varje enskild kurs.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tackar för svar.
Har bollat frågan i huvet fram och åter hela tiden och inte riktigt kommit fram till något svar, men mest lutar det åt att ta 1 eller 2 distanskurser och i övrigt ta det ganska lugnt den närmsta tiden sen se om man ska ge sig an en heltidsstudie på flera år. Är att det är så fasligt lång tid som grämer, är ju nästan gubbe då jag eh klar =)
Och 1-4 kurser och ett jävlar annamma så misstänker jag att jag kan klämma mig in på den jobbmarknad jag vill åt då den är mycket specifik. Tror jag iaf. Mycket tveksam jag kommer plugga kommande termin hursomhelst, måste få fason på allt som berör livet först, men sugen på den där examen blev jag endå =)
// Paltfan