Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 7582 ggr
HumlanochJuvel
2012-02-27 16:19
0

Hemundervisning?

Hej,

Jag undrar om det är någon som vet något/har någon erfarenhet av hemundervisning? Någon som vet vad det kan kosta? Kan vem som helst få rätt till hemundervisning? (Länka gärna till någon sida med hemundervisning ifall ni vet någon.) Hemundervisningen ska vara på gymnasienivå.

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få :)!
/Isabelle - HumlanochJuvel.

berno
2012-03-01 03:59
0

Hej!

Länkar här till ett par sidor om hemundervisning. Efter att nya skollagen började gälla har fler än ett dussin hemundervisande familjer tvingats gå i exil och de som ännu är kvar i landet undervisar mer eller mindre underjordiskt.

Att hemundervisa är en mänsklig rättighet med stöd i Europakonventionen och i FNs stadgar.

http://www.hemundervisning.se

http://rohus.nu

Åsa S
2012-03-01 14:50
0

Med tanke på att humlanoch juvel frågar vad det kostar så tror jag hon inte riktigt har tänkt sig att få undervisning av sina föräldrar, utan mera få undervisning av någon betald utomstående lärare som kommer hem till henne.

Tyvärr finns det inget sådant i sverige. Man kan få hemundervisning under kortare perioder ifall man ex. har cancer och är i en infektionskänslig period då kan det ibland beviljas att en lärare från ens vanliga skola kommer hem till en och hjälper till med hemstudierna. Nackdelen med gymnasiet är dock att man har många olika lärare, gymnasielärarutbildningen är ju så att man ofta bara har behörighet undervisa i 1-2ämnen så den som kommer hem till en kanske inte är så kunnig i alla ämnena.

HumlanochJuvel
2012-03-01 19:26
0

#1 Tack för länkarna men som #2 säger så hade jag nog mer tänkt att någon kom hem till mig och undervisade, (men får nog ge upp det här med hemundervisning eftersom #2 skrev att det inte finns i Sverige…) Men tack för ditt svar :)

#2 Vi har 2 lärare i dom vanliga(matte,svenska,religion osv)., 1 idrottslärare, 2 ridlärare, 1 hästkunskapslärare. Så det är ju några olika lärare… Men jag får nog ge upp det här med hemundervisning - verkar ganska omöjligt att få det eftersom det inte finns i Sverige ens :( … Men tack så mycket för ditt svar :)

Tråkigt att det inte finns mer distansgymnasium, vet bara ett gymnasie då man kan läsa på distans, men det är alldeles för långt dit eftersom jag ändå behöver åka in till skolan några gånger även om det inte blir lika ofta som i vanliga skolor. . . Distans vore ju annars också ett alternativ eftersom det inte verkar fungera med hemundervisning… så passar på att fråga om det är någon som vet om något distansgymnasie förutom det i Torsås?? (Hade ju fungerat med det i Torsås om man inte behövt åka in dit…)

[Tirrith]
2012-03-10 01:34
0

På NTI-skolan kan man läsa gymnasiekurser helt på distans och man behöver inte åka till skolan, där läser jag och det funkar bra. :)

HumlanochJuvel
2012-03-10 15:29
0

#4 Skickade ett PM till dig med lite frågor :)