"särskilda behov"+skolan?? HJÄLP!
Hej på er! Idag har SO-läraren sagt att om 2 veckor måste vi lämna in en uppsats på 3-4 sidor som ska handla om andra WW, och efter andra WW ska vi hålla på med konflikter och då måste vi skriva ungefär 15-20 sidor (dataskrivet).
Jag kan knappt skriva två sidor eftersom jag har
- dyslexi
- asberger
- adhd
- skrivsvårigheter
- svåra koncentrationssvårigheter
- blir stressad av minsta lilla
Och så tar jag också concerta för att kunna klara av skolan. Fick G+ på förra SO-provet, men jag visste vilka frågor läraren skulle ställa dagen innan provet. Är godkänd i alla ämnen (har VG i HKS, bild, svenska, engelska och musik), men jag får inte tillräckligt mycket hjälp i skolan.
SO och matte lärarna säger att jag måste ta ansvar för mina egna studier, dock säger andra lärare att jag inte får tillräckligt mycket hjälp och har det ändå svårt om man nu tänker på adhd, dyslexin etc. Jag vill verkligen inte ge upp, men jag kan för fan inte skriva 15-20 sidor! Detta är helt vansinnigt.
Har läraren rätt till att kräva så mycket om han vet att jag har problem med koncentration och så vidare ? Vilka rättigheter har jag? Vad ska jag göra? Mitt hjärta bankar som fan. Vill inte få IG i historia och kanske t.o.m matte!!!!
Jag är väldigt smart, men SO-läraren kräver bara för mycket!!!!

Jag vet inte vilken hjälp man kan kräva i skolan men kika in på http://bokstavsfolk.ifokus.se/ där kanske de vet mer om det om du inte får svar av någon här.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du har ju rätt till att få anpassning. Sedan tänker jag som så här, fastna inte på antalet sidor, utan innehållet!!! Uppgiften kanske i sig själv ger att det blir många sidor, utan att du behöver anstränga sig.
Du kan ju kolla upp om du kan tala in med hjälp av ett dataprogram, el diktafon. Kanske redovisa ngn del muntligt, skolan har ju vissa skyldigheter och jag antar ju att de fått veta och se bevis på att du har de svårigheter du har. Gå till rektor och fråga om möjligheter till hjälpmedel, extra stöd, hjälpmedel etc.
Skolan vet allting, men ändå tycker dom att jag borde anstränga mig mycket mer trots att jag har bra betyg. Går på en riktg skit skola där folk har blivit misshandlade. Dock orkar inte inte byta nu när det är bara 3 månader kvar. Dessutom var vi tvungna att kolla på videoklipp med riktigt grovt innehåll där Judar blev skjutna osv…
*Vi har inte tillgång till läxhjälp, egna datorer eftersom skolan har inte råd med det*
Går ju att tala med högre ort, skolinspektionen och liknande.. Att se filmen antar jag ingår i undervisning om Nazityskland och var ju hemskt och ngt man gör i gymnasiet.
Ja, men jag är riktigt känslig. Mår illa, får dåligt samvete och ångest så fort jag ser att någon dör eller evelter etc. Har också fobi mot blod. Klarade inte av att titta på det.
Enligt Skollagen ska man som elev i behov av särskilt stöd kunna få detta, och ett åtgärdsprogram brukar utfärdas i samband med detta. Det är ungefär som en individuell utvecklingsplan fast mer utvecklad och ofta med fler personer inblandade! Eftersom att du har flera diagnoser (hoppas du inte tar illa upp av det ordet!) är det självklart att du ska få det stöd och den hjälp du behöver för att kunna klara av din skolgång. Finns det någon specialpedagog på din skola? Har du talat med rektor, skolkurator, kanske skolsköterska? Om du inte upplever att du får den hjälp du behöver skulle jag tipsa om att du talar med dina föräldrar och kanske skickar in en ansökan/anmälan till Specialpedagogiska Skolmyndigheten, hör av er till huvudmannen för skolan.
Angående vad läraren har rätt att kräva är det en knivig fråga. Jag är inte inläst på grundskolans ämnesplaner eller uppnåendemål/strävansmål, men har svårt att tro att det står "eleven ska skriva 15 sidor". Det finns alltid fler än ett sätt att tillgodogöra sig kunskap!