Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3645 ggr
T0vve
0

Yrken efter kandidatprogram i matematik?

Jag ska snart välja utbildning på högskola/universitet och jag har väldigt svårt att hitta något som jag tror skulle passa mig. 
Men eftersom jag tycker om matte så har jag funderat på att läsa ett kandidat program i matematik, men undrar lite vad det är för yrken man kan få efter en sådan examen?

Jag har läst att man först läser tre år, får sin examen och sedan inriktar sig ytterligare i två år, men sen då?

Jag undrar helt enkelt vad detta program kan leda till för yrken och vad dessa yrken innebär.

Tips på andra program där matte ingår (dock EJ fysik) skulle vara toppen! :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Moa-]
0

Läsa till gymnasielärare med matematik som huvudämne, skulle det kunna vara något för dig? Även nationalekonomi och statistik innehållet en hel del matte… Hur höga studier inom matematik har du i dagsläget?

T0vve
0

#1 Just lärare känner jag inte att jag är rätt person för att bli. Jag har läst matte A-D och håller just nu på med E-kursen.

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Moa-]
0

Att endast studera matematik tror jag att du kan ha svårt att bli något på, men samtliga ingenjörsutbildningar innehåller en hel del matte… Vad har du lätt för utöver matematik och vad har du för fritidsintressen?

pavor-nocturnus
0

Man kan hålla på med algoritmer tex för internetsäkerhet, typ bankinloggningar och sånt. Rätt bra betalt ;)

T0vve
0

#3 Men det är jättemånga universitet som erbjuden detta treåriga kandidatprogram, jag får en examen, det är inte bara en enstaka kurs. Något måste man ju kunna bli? 

Har funderat på ingenjör, men fysik är något jag avskyr. Läser fysik b nu.

Engelska tycker jag om, men jag är inte så jättebra på det.. så egentligen är det väl mest matte som jag tycker är roligt:)

Fritidsintressen, ja jag tycker om djur och har själv ganska många dock har jag fått mildare allergier på senare år. 
Jag tycker om att skriva musik och att skriva texter över huvudtaget. Men hur jag ska kombinera det med matte vet jag inte.. :)

www.Zoorinas.webb.se

[Moa-]
0

TOvve; det finns många program som det är svårt att faktiskt hitta ett yrke efter. Att endast kunna matte och att kunna räkna blir väldigt ensidigt.

Det finns ju flera former av ingenjörer med mängder av olika inriktningar, med mer eller mindre fysik i utbildningen…

Vad gillar du ekonomi och liknade ämnen? Civilekonom med inriktning på nationalekonomi, eller en ren nationalekonomi utbildning? Som nationalekonom finns det arbeten främst inom det offentliga, men det är relativt hård konkurrens om de mest attraktiva arbetsplatserna…

Läs någon form av pedagogikkurser och satsa på att arbeta med framtagning av utbildningsmateriel för matematikstudier? Då får du både skriva, vara lite kreativ och arbeta med matematik… =)

T0vve
0

#6 Tack så mycket för hjälpen! :) Jag ska fundera vidare..
Framtagning av utbildningsmaterial vore kanske något :)

www.Zoorinas.webb.se

[Moa-]
0

Lycka till! Hoppas att du hittar något som passar dig! =)

Du kan ju även passa på att tala med studievägledaren på din skola… =)