Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2040 ggr
[NoOrdinaryGirl5]
0

Hur tänkte ni inför högskolan?

Sitter i den sitsen nu att jag ska söka till högskolan snart. Får höra väldigt olika av olika personer över hur man borde tänka när man söker. Vissa säger att man ska söka något med bra framtidsutsiker vad gäller jobb och sådant, andra något som man tycker är roligt.

Har främst kollat på det som jag tycker är roligt och då är det Fred och Utvecklingsprogrammet i Växjö som lockar. Det är dem ämnena som låter intressant och inom den utbildningen dem jobb jag är intresserade av finns, men har samtidigt fått höra att det är en dålig utbildning och blablabla.

Så jag är kluven :S Hur tänker man?

Och det här med att flytta, ska jag gå Växjö måste jag flytta och skaffa studielån och sådant. "Dåligt" säger många, men jag undrar om ni som har gjort det om ni tycker att det är värt det?

Som ni kanske märker är jag fruktansvärt splittrad :S Vet inte om jag borde göra som alla andra säger, eller som jag själv vill, vad är bäst liksom.

Någon som kan hjälpa?

Tina
0

Första gången jag sökte till högskolan sökte jag till ett program där man läste psykologi och pedagogik som huvudämnen, liknande socionomprogrammet. Jag ville gå ett program där jag kunde få ett bra jobb efter examen och tänkte "psykologi, tja, det är väl intressant". 
Men det visade sig att programmet inte alls passade mig. Vi läste inte en sån typ av psykologi som jag är intresserad av och även om jag klarade alla kurser och examinationsuppgifter så valde jag att hoppa av efter ca 4 månader.

Nu läser jag kurser som relaterar till djur. Precis det jag vill göra! Det finns inget program som passar mig och därför "bygger" jag ihop min egen utbildning. Jag är inte helt säker på var det kommer leda mig, men jag älskar att lära och är riktigt intresserad av det jag läser. 
Jag tycker att man ska följa sina drömmar. Jag skulle må väldigt dåligt av att plugga och jobba med någonting jag inte är intresserad av, för mig är pengar inte lycka.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

pavor-nocturnus
0

Det är alltid bra att räkna in sådana variabler som tillgång till jobb och utbildningens kvalitet, men snarare att det är bra att ha i bakhuvudet istället för att valet står och faller med det. Av de två är det kvaliteten jag tycker är viktigast.

Jag tycker att du ska ta någonting som är roligt och intressant - finns inte det med så kan man lika gärna inte plugga alls. Risken finns att motivationen tryter och tiden är bortkastad.

[NoOrdinaryGirl5]
0

Håller med om det du säger om att pengar inte är lycka, känns väldigt fel att kolla på utbildningar utifrån hur mycket pengar man kommer att tjäna senare. Domare/Jurist och allt sådant skulle det ju bli då, men grejen är att jag är inte ens säker på att jag skulle vilja jobba med något sånt efter skolan liksom :S Man vill ju plugga något som man främst älskar liksom, så att man orkar med det.

Glad förresten att du hittat det som passar dig ! :)

#2 Precis x( Och tanken på att liksom hoppa av efter halva tiden och behöva söka något nytt är inte jätte lockande. Känns som om det kanske är bättre att söka till det man verkligen brinner för.

Tack till båda två för er hjälp! :)