Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 1291 ggr
Niklas
2006-01-29 13:23
0

Lek med pålägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Emmy var yngre och vi åt frukost själva brukade vi träna på bokstäver. Jag kom på att jag kunde skriva bokstäver med kaviar på hennes smörgås. Dem pratade vi om sedan.

Ibland valde jag en bokstav och ibland fick hon önska en bokstav. En gång önskade hon "bokstaven som ser ut som en orm". S som i "Stina på dagis" och "Smilla". När hon hade ätit upp halva S:et frågade hon vilken bokstav som blev kvar. "Det är nästan en ring, ett o", svarade jag. "Nej, jag menar den som är som en halv ring", sa hon. "Aha, du menar c", frågade jag. "Just det, som i mamma och farmor", svarade hon. Båda har namn som börjar på c.

Jag vet inte hur mycket hon lärde sig, men ibland kan det vara roligt att leka med påläggen under kontrollerade former i alla fall.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
2006-01-31 13:21
0

Men om man inte gillar kaviar då? Blir ju betydligt svårare med tex ost. :)

Oskar

Niklas
2006-01-31 15:27
0

Nej då, mjukost finns på tub i massor av smaker. :-)

En annan grej man kan göra, är att skriva med en whiteboardpenna på kylskåpet eller på en riktig whiteboard. Det brukar vi göra när Emmy undrar hur något ord stavas.

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
2006-01-31 16:22
0

Eller måla hela barnkammaren med sån där svart tavelfärg som man kan rita på….

Oskar

Tom
2006-02-01 01:35
0

#3, Hyffsat dystert barnrum  =)

Tom

Oskar
2006-02-01 12:55
0

Äh, barn ska inte vara så glada ändå. Svart kanske håller dem lagom tysta. :)

Oskar (som inte har egna barn.)

Saber
2006-02-24 12:19
0

Väggarna behöver inte vara svarta för att det ska gå att rita på dom, har man vita väggar kan man istälelt ge svarta pennor!

Men idéen att göra inlärningen kul, att kombinera med frukost är något som enligt mig är väldigt viktigt. Inte bara i ung åldet utan även när man blir äldre.

Niklas
2006-02-24 12:45
0

Javisst, är det inte roligt blir det mycket svårare. Små barn brukar tycka att det är roligt med bokstäver så det krävs inte så mycket.

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
2006-03-06 22:45
0

"att kombinera med frukost är något som enligt mig är väldigt viktigt"

Det ligger en och annan paniksession innan tentorna bakom det uttalandet, eller? ;)