Hur skaffar ni studiero?
Precis som rubriken lyder: Hur skaffar ni er studiero? Vad krävs för att ni ska kunna sitta ner och helhjärtat ägna er åt att plugga?
Själv behöver jag rätt städat omkring mig (vilket är ett problem, då min lägenhets naturliga tillstånd är kaos
), gärna rätt tyst, eventuellt nån typ av filmmusik/klassisk musik och viktigast av allt: en avstängd dator.
Jag vill helst vara ensam hemma, så jag försöker lägga tiden till när sambon är på jobbet. Datorn måste jag nästan alltid sitta vid, men när jag läser brukar jag mysa ner mig i soffan. Vid datorn vill jag ha lugn och ro, ordning och reda omkring mig och allt jag behöver till hands. Sedan brukar jag intala mig själv att jag är duktig när jag sätter mig ner och pluggar och berömma mig själv för framstegen, då blir jag lättare motiverad. Kaffe, vatten och frukt är bra hjälpmedel också.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tystnad, mörkt runtomkring och eventuellt klassisk musik. 
Kan inte plugga hemma det är för mycket annat som lockar där så jag brukar stanna kvar i skolan efter att vi slutat och så sätter jag mig i ett tyst studierum 1-2 timmar och sedan pluggar jag någon timme på tåget, sedan är jag 100% ledig då jag kommer hem (jag pluggar ALDRIG på helger), hittills har jag haft högsta betyg i alla kurser jag läst så det verkar funka.
Jag har väldiga problem med koncentrationen när jag ska plugga.
Allting annat runt om blir så mycket roligare och viktigare så snart jag ska plugga. Sen hjälper det inte heller att nästan all mitt pluggande sker på datorn heller. Där är det hemskt lätt att "tappa bort sig" från pluggandet.
Funderar på att gå och sätta mig på Stadsbiblioteket på måndag och plugga. Tänkte att det kanske skulle ge lite mer effektivitet 

Mvh Stephanie 

Allt som distraherar måste bort!
Dvs tankar om att man måste hinna tvätta, handla, städa och titta på den och den sidan på nätet osv.
Lika bra att ta en dag då och då när man gör allt annat utom att pluggar och slutar med att plöja av runt datorn och ta fram rätt böcker och öppna upp det man ska arbeta med.
Då finns inga krav kvar, allt lugnt och skönt och inga Alfons Åberg syndrom, med ska bara.

I skolan pluggar jag bäst, har svårt att få studiero hemma. Nu borde jag till exempel öva på mina franska glosor för att sedan gå och lägga mig men istället så sitter jag vid datorn och kollar runt på ifokus… ;)
Nånting har hänt med mig den senaste tiden. Jag har jättesvårt att koncentrera mig! Till och med nu när jag sitter och bläddrar i programmeringsboken (som inte ens är skolarbete, utan av fri vilja och det är jätteintressant!) kan jag inte läsa när teven är på - jag sitter bara och lyssnar på vad de säger på teven 
Visst, ska man plugga så ska man stänga av teven och liknande. Men jag kan verkligen inte stänga av omgivningen för fem öre just nu! På mattelektionen kan jag inte räkna alls när jag sitter bland andra, för så fort de säger något högt (inte ens till mig alltså) så tappar jag koncentrationen direkt. Suck!
Jag gjorde som jag sa i #4 förresten, och satte mig på biblioteket igår för att plugga. Det fungerade skitbra så det får jag väl fortsätta med då! Dock hade jag svårt att koppla bort omgivningen då i alla fall, men där är den inte lika påtaglig…

Mvh Stephanie 

Jag sätter mig på skolans bibliotek, med något gott att äta och en termos med te. Plus att jag har öronproppar, så att det blir knäpptyst :)

#8 Det funkar inte för mig, jag måste ha något ljud i bakgrunden, annars tycker min hjärna att det blir tråkigt och börjar tänka på någon dålig låt som fastnar i huvudet för resten av dagen :P
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jag brukar vilja sitta ensam i mitt rum och det ska vara tyst när jag pluggar. Men ibland tröttnar jag på tystheten och sätter på musik en liten stund. Jag ska också vara mätt och gärna ha något att dricka :)
- Medarbetare på studier.ifokus
Intresset, fokusering och diversen till att lyckas, är ganska definitiv av mig. Studerar bättre på ett bibliotek än vad jag gör hemma för på ett bibliotek har jag tillgång till tidsskrifter, flera böcker och hjälpmedel om jag skulle behöva det. Jag kan för övrigt utföra mina studier felfritt överallt men känner ingen större auktoritet att studera hemma. För svårt att inte bli introspektiv i hemmamiljö.

Jag måste dra iväg till ett bibliotek för att kunan plugga. Hemma försöker jag bara hitta på annat, börjar diska, städa och sådant bara för att skjuta upp plugget.
Beror helt på vad jag ska plugga för något.
Är det bara läsa och memorera inför ett prov eller liknande så gillar jag att sätta mig där det är som mest folk och ljud - typ centralen. Där kan jag variera mellan att läsa och trycka in och lyssna på något samtal och sen se hur mycket jag minns, jag kan sitta och kika på folk och försöka fortsätta på meningar jag påbörjat och liknande.
Är det att läsa och lära något nytt och främmande vill jag sitta hemma och mysa med ett anteckningsblock i knät för anteckningar och tankekartor, gärna lite musik och mat, något att dricka, gärna tv eller musik lååågt i bakgrunden så jag kan vila huvudet lite.
Är det att skriva en uppsats eller diskutera något och filura på egna tankar är jag gärna ute och "gör annat", shoppar med någon, tränar hund eller springer en vända osv. Så har jag det i bakgrunden, och när jag inte gör något så tänker jag på det ämnet och bollar runt tankarna i huvudet. Behöver jag anteckna gör jag det på mobilen eller skriver på handen.
Detta fungerar bäst för mig, memorera = störningar, lära = lugn, tänka = aktivitet 
Jag måste ha något att äta innan, eller helst under tiden jag pluggar. Kan vara frukt, något kex eller godis - vad som helst bara jag inte är hungrig!
Sen funkar det oftast inte att sitta vid datorn någon längre stund och plugga, blir alltid att jag fastnar på någon sida eller börjar pilla med Photoshop tex.
Musik behöver jag alltid ha på, vare sig jag pluggar, städar eller "jobbar".
Sen kan jag inte ha tvn på, då tappar jag koncentrationen direkt. Så helst skall jag sitta på mitt rum vid skrivbordet (om det finns plats…) med musik i bakgrunden och något att äta och kanske dricka 
Johanna - Instagram
Det beror på om jag ska läsa eller skriva. Ska jag läsa har jag kommit fram till att det bästa är att sitta i en läsesal på Universitetsbiblioteket här i Uppsala. Där är det knäpptyst (finns t.o.m folk med hörselskydd!) och man drabbas av den seriösa miljön. Ska jag skriva sitter jag ensam i kontorsmiljö. Var som helst utom hemma hos mig själv, för då gör jag bara massa annat.
#15 Var sitter du i kontorsmiljö om du inte sitter hemma? *nyfiken*

Mvh Stephanie 

#16 Hos mina svärföräldrar eller i en lokal som min sambos familj äger.
#17 Ok! 

Mvh Stephanie 

Tysta läsesalarna på universitetsbiblioteket är guld värda! Det är enda stället då jag faktiskt sitter stilla och pluggar länge. :o) Har svårt att koncentrera mig annars…
Det roliga är att jag läser studieteknik, har MVG i det, men fortfarande vet jag inte hur jag vill ha det. Men ensam hemma och i en lite hårdare soffa (ingen man somnar i dvs) tror jag passar mig bäst. När jag pluggar matte sitter jag hellre vid skrivbord/matbord gärna med musik i bakgrunden.
Bara jag kommer igång så är det inte så mycket som kan störa mig!
Det är oftast inte saker som händer runtomkring som tar min koncentration utan mer saker som jag har i huvudet sedan innan som kan få mig på andra tankar… Om jag sätter mig ner och ska plugga och kommer igång och sen kommer jag på att jag måste dammsuga senare säger vi, så måste jag nästan gå och dammsuga innan jag kan sätta mig och plugga.
För mig att komma igång kan det behövas lite musik (inte allt för bra musik så jag vill sitta och sjunga med istället för att plugga dock, haha) ganska lugnt och jag måste känna mig fräsh, dvs inte så varmt i rummet, bekväma, lätta kläder och jag vill helst vara nyduschad.

#23 Hahaha, oh vad det där känns igen!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Jag pluggar väldigt sällan på fritiden utan det mesta av mitt plugg görs på raster och håltimmar då jag kan koncentrera mig bäst när jag vet att det inte finns någon roligare att göra.
Nätter brukar också funka bra för då händer det inte så mycket på internet xD
Beror helt på vad det är jag pluggar och hur koncentrerad jag är. Om jag är väldigt koncentrerad kan tredje världskriget pågå runt omkring mig och jag skulle inte påverkas ändå och ibland måste det vara knäpptyst. Pluggar bara i mitt rum dock! Inget annat rum fungerar!
Jag plöjer av hela vardagsrumsbordet och slår på nån klassik musik ( ?! ) enda musiken som funkar för plugg för mig. tips på bra artist är Ludovico Einaudi.

Jag har ofta svårt att få studiero, det skiljer sig jättemycket beroende på dagsformen hur jag vill ha det! Pluggar jag hemma är det viktigaste att jag inte tänker på alla vardagssysslor, man ska inte tvätta och diska när man ska plugga
Musik är viktigt, också beroende på dagsformen - allt funkar, från klassiskt till black metal.
Är jag på universitetet är det viktigaste konstigt nog att jag pluggar med en kompis så att jag kan säga alla coola grejer jag läser, struntar fullkomligt i om kompisen inte pluggar samma ämne som jag och inte fattar, jag måste säga det ändå