så himla less på gymnasiet!!!
Jag är så himla less på skolan! jag vill inge mer, det enda man gör är att sitta på baken i ett klassrum, jag blir tokig!! Klara inte av all teori! Som det är nu så är gymnasiet ingen skillnad från grundskolan, jag var less redan i 9:an men alla sa att det skulle bli så annorlunda och så mycket bättre/roligare i gymnasiet, men ikke! Väldigt besviken är jag!!!
Jag vill göra något praktiskt, använda kroppen, skapa något!
Frågan är då vilken linje jag ska välja/byta till??
Teori är det ju vilken inriktning man än väljer, och man slipper ju inte undan svenska, engelska och matte, men det skulle bli så mycket enkare att orka med det om man får göra något praktiskt/roligt resten av skoltiden…
Helst av allt skulle jag jobba, men vem anställer en som inte har 3 årig gymnasieutbildning idag…? INGEN! :/
Det beror ju på vad du tycker är roligt (+vilka betyg du har) men det finns ju yrkeslinjer på gymnasiet ex. fordon, trädgård, djur, häst, bygg, el etc.
i princip det mesta som är praktiskt, min syo så att jag kan välja vilken linje jag vill med mina betyg…

Om du är som jag och verkligen tycker att ALLTÄRJÄTTEKUL!!!1!11 så har man ju fördelen att välja lite taktiskt. Man kan kika lite på löner och arbetstillfällen, vad som söks från brancherna, frekvens av arbetsskador och så vidare :) Det är till exempel ganska stort behov av plåtslagare, medan det är ganska låg efterfrågan på målare och frisörer…
Har du något specialintresse som faller inom något program är ju det superbra, passion>allt annat (om man frågar mig).
Som du redan vet så är det nästan likställt med dödsdom att inte ha gymnasieutbildning idag, det kan gå - men det är fan inte enkelt. Väg fördelar mot nackdelar och tänk framförallt efter noga. Jag vet att på min gymnasieskola så fick man välja kurser ganska vitt och brett, vilket gjorde att jag har grundnivåerna från natur och sam blandat med fotografi, el och teknik. Det kanske kan gå att hoppa på någon kul "strökurs" under terminen under tiden du bestämmer dig för att byta?
Hoppas du kommer på vad du vill göra, och kom ihåg att det aldrig är kört om du skulle ångra dig :)
Det enda jag säger är, gå klart gymnasiet och ansträng dig, för utan det är det oerhört svårt att få jobb. PÅ vissa linjer kan du välja en del fria kurser, som kanske är mer praktiska, så undersök! SE till att ha med dig ämnen för at kanske en dag kunna söka in på högskolan bara..inte roligt annars.
har hittat! :)
ska på möte med rektorn på den nya skolan imorgon!
50% praltik första året, sen blir det bara mer och mer praktik :D
och man läser klart matte, svenska och engelska kurserna redan första året! :)
Ett tips från en som just börjat på univeristet. Det du inte gör i gymnasiet kommer du ångra dig sen att du inte gjorde. Hade jag kunnat fara tillbaka i tiden å mött min dåtida slöfock hade jag gett han en örfil haha.
Gymnasiet var urkasst för mig, därav brast det. Men som jag ångrar det idag.. Sliter man i gymnasiet har du så j*vulskt mycket större chanser och urval senare.
Mitt tips till dig, bit i det sura äpplet nu, för du kommer känna efter gymnasiet att det var så sjukt värt.
+Det är viktigt se till att ha god närvaro i gymnasiet. Får man indraget studiemedel i gymnasiet får man numera jättesvårt få studiemedel sedan när man ska gå på universitetet/KY/YH och liknande. Ofta får man numera visa CSN att man kan gå i skolan och ha bra närvaro i 3-4mån innan man får studiemedel och hur många är det som har så gott ställt att man kan studera 3-4månader utan att få några pengar, när man går på universitetet kanske man har hyra mm. som ska betalas + kursböcker är ju inte gratis.
Närvaro absolut och se vilka möjligheter som finns för komplettering och vidare studier, men jag anser nog att inte alla behöver vara högutbildade. Hantverkare är det ju ngt son det är brist på.