Rättpsykologi?
Någon som läser rättpsykologi på gymnasiet eller (högre nivå) som kan berätta vad det handlar om, vad du lär dig etc? :)

Läste en 7.5 p i rättspsykologi på universitetet. Var mer eller mindre applicerad psykologi i rättsssamanhang; minnets funktion i vittnes/förhörssituationer, rättspatologi - alltså psykiska sjukdomar och brott, hur man intervjuar och bemöter barn i vittnes/brottsoffersituation och hur de kommunicerar…. Det var alltså lite allt möjligt.
Vi fick träna praktiskt på att analysera misstänkta brott, analysera en intervju med ett barn i brottsofferställning, intervjua varandra för att se sambandet mellan känslor och minnesförmåga och så vidare.
Rolig kurs, hjälpte inte mig i mitt karriärval :)
Okej låter intressant! Då jag går mediainriktning känns kursen inte så nödvändig just med tanke på mina yrkesval men då vi har fem kurser vi måste välja av och ingen verkar intressant förutom rättpsykologi så kanske det blir det iallafall. :)

Jag rekommenderar att ta en sådan kurs, man får en liten inblick i många olika fält, juridik, psykologi, psykiatrik och så klart polisväsendet. Alltid bra att ha lite koll på det, man vet aldrig vad man råkar ut för :)