Studier iFokus

Studier

Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 1011 ggr
Niklas
0

Artikel: Livsstrategier

Jag har skrivit en artikel om boken Livsstrategier av Phillip McGraw. Du hittar den här:

Livsstrategier

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

Tycker du själv om boken Niklas?

Jag håller i princip med om allt du tar upp, men jag har läst lite för många amerikanska "gör ditt liv bättre-böcker".

Fast det fanns en tid då jag uppskattade sådana böcker mycket…

Idag tror jag att jag bättre uppskattar böcker där jag får dra några slutsatser själv…

Niklas
0

Jag tycker om boken. Han berättar kända sanningar på ett för mig nytt sätt och det tycker jag är uppfriskande. Han smyger inte med sin uppfattning utan säger rakt ut att "skärp dig eller nöj dig med vad du har".

"Gör-ditt-liv-bättre-böcker" brukar ofta vara inriktade på den professionella sidan av livet. Den här boken är snarare inriktad på att förbättra sina relationer med andra och sig själv, vilket är minst lika viktigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Jag har varit inne i "new-age-svängen" ett tag - inte läst så mycket "management-böcker".

Niklas
0

Okej, för mig är det nästan tvärt om.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Har du läst något av eller kring "A course in miracles"?

Niklas
0

Nej, vad är det?

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

En ganska märklig "bibel" med kristet innehåll. Jag har böckerna men har inte läst dem i sin helhet. Det handlar mycket om personlig utveckling och det finns dagliga lektioner för ett helt år. T.ex. är samma tankar som McGraw för fram om "Det finns ingen verklighet, bara perceptioner" högst påtagliga här.

Det finns en mängd amerikanska böcker i genren som helt bygger på att författaren har läst ACIM och sedan ger sin version. Exempel är Marianne Williamson och Gerald Jampolsky.

Du kan finna precis hur mycket info som helst om ACIM genom att googla. Här är hemsidan: A course in Miracles

I Stockholm är det nog enkelt att finna föreläsningar, studiecirklar och kurser med ACIM.

En svensk förgrundsgestalt inom New Age och yoga som inspirerats mycket av ACIM är Tomas Frankell.

Niklas
0

Tack! Jag har lite svårt för kristna tankesätt eftersom jag inte är kristen och det stämmer inte med mitt sätt att se på livet. Tror du att det ändå kan kännas meningsfullt att läsa?

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Ja, jag tycker det finns otroligt mycket som är allmängiltigt.

Mitt favoritcitat ur ACIM:

"Can't you see that all your problems comes from the strange belief that you are powerless."