Varför ska drömutbildnignen ha så höga krav?
Jag har hittat min drömutbildning men kraven är skyhöga. Se djursjukskötarutbildnignen nedan.
Så nu vill jag ha alla hjälp och tipps jag kan få.
Gjorde högskoleprovet på nätet och det var bedrövligt!!! Min drömutbildnigen och mina betyg räcker inte till!
Antagningsstatistik 2010
För de olika urvalsgrupperna (BI–HP) anges värdet för sist antagen i urval 2. Reserver har kallats i strikt turordning efter urval 2. Meritvärde för sist antagen reserv är lägre i flera urvalsgrupper.
Program
BI
BII
BIII
BIV
HP
Agronom – ekonomi
17,85
18,25
_
-
0,8
Agronom – husdjur
16,1
18,03
x
4
0,7
Agronom – landsbygdsutv.
x
x
x
-
x
Agronom – livsmedel
x
-
-
-
x
Agronom – mark/växt
x
x
-
-
x
Biologi och miljövetenskap
x
x
-
x
x
Bioteknologi
x
x
-
-
x
Civiling. – energisystem
18,64
20,42
-
-
1,2
Civiling. – miljö- & vattentek.
18,27
20,37
400
4
1,2
Djursjukskötare
21,31
21,68
-
4
1,6
Ekonom
x
x
x
-
x
Etologi- och djurskydd
17,8
17,7
-
-
1,2
Hippolog – islandshäst
*
*
*
*
*
Hippolog – ridhäst
*
*
*
*
*
Hippolog – travhäst
*
*
*
*
*
Hortonom
x
-
x
-
x
Husdjursvetenskap
x
x
-
-
x
Jägmästare
18,21
18,73
-
-
1,1
Landskapsarkitekt Alnarp
20,3
20,34
460
-
1,4
Landskapsarkitekt Uppsala
19,07
20,47
-
-
1,3
Landskapsingenjör
15,35
16,25
-
4
0,6
Lantmästare
x
x
-
-
x
Livsmedel
-
-
-
-
-
Skogsmästare
x
x
-
-
x
Trädgårdsing. - design
**
**
**
**
**
Trädgårdsing. - marknad
x
x
-
-
x
Trädgårdsing. - odling
16,74
17,69
-
4
x
Veterinär
21,94***
22,5***
-
4***
1,8
- inga antagna i urvalsgruppen
x Alla behöriga sökande i urvalsgruppen antagna
* Urval genom betyg, högskoleprov och antagningsprov
** Urval genom antagningsprov
*** Högskoleprovet har använts för att särskilja sökanden med samma meritvärde till hälften av platserna i betygsgrupperna.
BI Betygsgrupp 1 (direktgruppen), maxvärde 22,5
BII Betygsgrupp 2 (kompletteringsgruppen), maxvärde 22,5
BIII Betygsgrupp 3 (utländska gymnasiemeriter), maxvärde 500
BIV Betygsgrupp 4 (folkhögskolebetyg), maxvärde 4
HP Högskoleprov, maxvärde 2,0
Ska du göra högskoleprovet? Rekommenderar det starkt, kollade själv på det på nätet och det kändes oöverstigligt
Men när jag väl gjorde det (inte på nätet) och fick reda på resultatet hade det faktiskt gått rätt så bra 
Det blir lätt väldigt höga intagningspoäng på populära utbildningar med få platser.
Det finns många hemsidor som hjälper dig att plugga till högskoleprovet och de som är bra tar oftast även bra betalt för det. Hoppa över det och satsa på en bra bok istället som du kan låna gratis från biblioteket. Jag föreslår Den kompletta guiden till Högskoleprovet (av Holmegaard). Jag har bara kollat utgåvan från 2007 men det finns en ny från 2011. Tycker att boken hade väldigt många bra tips som går snabbt att lära sig men som kan ge stora fördelar på provet. Jag höjde mitt resultat från 1,0 till 1,4 för några år sedan efter att bara ha bläddrat snabbt i den kvällen innan provet.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Sen går det att ladda hem gamla högskoleprov så man "lär" sig metoden för frågorna.
Sen gör man alla om och om igen tills man förstår varför man svarar fel på de frågor man svarar fel på, och varför rätt svar är rätt svar. det kollar man då upp efter genomgången genom att enkelt googla på svaret om man nu inte förstår varför.
Ungefär som körkortsteoring lol
Dock behöver man inte betala för "högskoleprovskurser" är du motiverad så klarar du det själv. Orkar man inte träna på lite högskole prov då blir det svårt på högskolan, det är inte som gymnasiet om man säger så.
/Fridaybrew
Försök komma på vilka delar du har svårt för. För mig är det läsningen till exempel - jag läser snabbt, men koncentrationen måste jag bättra på, annars fattar jag ingenting av texten om jag "glömmer bort" att jag läser.
Gör ett gammalt högskoleprov och känn efter. Sen kan du bläddra igenom boken du har för att se om den har något tips!

Mvh Stephanie 

Som 7 säger med tillägg/ändring att göra så många prov som du orkar. Ju fler du gör desto bättre går det, samt man vänjer sig med hur saker och ting formuleras. Så man slipper bli tokigt nervös på själva dagen för då har du redan gjort förhoppningsvis ett 10 tal prov innan.
/Fridaybrew
Ja jag läser och läser men förstår inte vad ajg läst.. kan läsa samma mening flera gånger och få läsa om stycken. Sen måste jag traggla allt mässar i takt med foten och skriver även de på papper snarare kladdar och säger orden samtidigt.
Ska tänka på detta när jag studerar =)