Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2183 ggr
[yyoshistyle]
2012-01-17 20:01
0

High School

Jag har börjat fundera lite på gymnasium, och då har jag börjat titta lite på att plugga utomlands (USA framförallt). Jag har kollat lite och det mesta jag hittat är att vara utbytesstudent ett år. Men jag tänker lite längre. Jag skulle vilja gå HELA gymnasiet utomlands, och såsmåning om college, och jag har sett att även det är möjligt.
Men då var frågan om man måste gå om alla de tre åren här i Sverige? Jag har pratat lite med min pappa om det, och då nämde han något om att jag måste gå om de åren jag missat här i Sverige.
Någon annan som har lite mer erfarenhet om det? Är tacksam för alla svar!

Fridaybrew
2012-01-20 08:47
1

Börja med ett år för att se om det är något som passar dig, jag själv är inte imponerad av det amerikanska utbildningssystemet.

Sen kan du om du gillar utbildningen och tillvaron säkert förlänga det, men det får man utarbeta innan isf att man har en "option" på att fortsätta i 3 år. För annars kan det kanske skita sig halvvägs med visum och annat, amerikanska myndigheter är itne de lättaste att ha att göra med som utlänning.

Tycker de svenska gymnasiet ger en bra grund att stå på. Sen finns möjligheten för summe rschool dvs att du åker till usa på sommaren. För rent språkligt är det fördelaktigt att vara i usa, så man slipper svensk skolengelska lol.

Gå till syokonsulenten om det fortfarande existerar sånna lol och ös på med alla frågor, hon hjälper säkert gladeligen till. Eller så vet hon vart du ska vända dig för att finna bättre svar.

Om jag vore dig skulle jag köra svenskt gymnasium få behörighet, sen köra summerschool i usa varje år om man nu diggar det =) annars bara ett år.

Kan ju säga att jag älskar att åka till usa jag har min släkt där så jag har varit där varje sommar 1-3 månader, jag gick summer collage (högskola) när jag var 16 fick göra antagningsprov vilket jag klarade av. Läste då algebra och grekisk antalogi, jag klarade det bra dock hade varit skönare och slappare på summer school (gymnasium). Absolut mer socialt då jag var yngst på stället, men inget jag vill ha ogjort det var intressant och lärorikt.

/Fridaybrew

[yyoshistyle]
2012-01-20 09:57
0

Okej, tack för svaret, har gett mig lite att tänka på!
Ska nog prata lite med en studievägledare eller liknande, kanske köra en språkresa eller liknande en sommar för att få "känna på" lite mer :)

Fridaybrew
2012-01-20 10:12
0

Är du ateist är det kanske värt att veta att usa HATAR dom:

http://ffrf.org/news/releases/rhode-island-florists-refuse-to-deliver-ffrfs-flowers-to-jessica-ahlqu/

Så kan vara värt att veta att de tar alldeles för allvarligt på religion och speciellt då kristendom.

Bara läsa om reaktionerna och hur elaka de kan vara mot atheister:

http://maps.google.com/maps/place?cid=1659923325281835494&hl=en

/Fridaybrew

[yyoshistyle]
2012-01-20 13:05
0

Jag är varken ateist eller särskilt religös. Men intressant läsning ändå!