Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 3778 ggr
LillaBenice
0

Godkänd i höst men inte i slutbetyg?

Hejsan,Jag tänkte höra en grej med er som jag mår väldigt dåligt över och som har gjort att jag börjat tappa greppet helt..Min Matte lärare sa samma dag som betygen sattes för hösten,Alltså den 15 dec. "jag kan ge dig G nu men jag kommer inte kunna göra det i slutbetyget." FÅR en lärare ens säga så?:(

Kan tilllägga att hon gjorde likadant med min bror fast därsa hon det i 8an i stället för i nian,han slet som ett j*vla djur och fic ändå inte godkänt,vilket ledde till att han fick gå IV.. asså ååh idiot lärare andedlingen sa hon var för att jag ar försovit mi några gånger..men vafan då är det ju nu jag inte ska ha godkänt..

VAD SKA JAG GÖRA!? dessutom verkar det inte som om jag får byta mattegrupp..jag skiter i allt om jag inte får byta jag tänker fan inte gå på lektionen då,för ska jag ha IG så ska de finnas en andledning till varför..!

hus-musen
0

I slutbetyget så räknas ju alla betyg du fått in, så har du haft övervägande IG så kan du inte få G i slutbetyget. Samma om du har haft för mycket frånvaro, då kan även det dra ner betyget till ett IG.

Och ja, hon får förvarna dig om att du inte kommer att få G i slutbetyg.
Däremot ska hon erbjuda dig möjligheter att plugga upp betyget innan du slutar 9 om hon ser att du ligger väldigt lågt i betygen.

Qui dormit, non peccat

LillaBenice
0

men asså grejen var den att det var ingen varning..jag har srivit g på alla prov jag har forsovit mig max 4 gånger..och det med min bror var hennes principer som sa att hon inte kunde godkänna han fast på iv så skulle han ha VG + igentligen..

+ att den andra matteläraren nte ens fatta varför hon sa så för att jag ska vara godkänd för an har sett mina prov oh han har haft mig i matte i 7an..han vet att jag har kämpat och ämpat..men ändå verkar de inte hjälpa heller..

hus-musen
3

Jaha, då förstår jag! Man ska ju ha mycket mer frånvaro för att det ska dra ner betyget och om du har G på alla prov så ska du ha G i slutbetyg.

Hade en likadan lärare i SO när jag gick i högstadiet. Hon sänkte mina betyg med flit och när jag pratade med henne påstod hon att hon måste ha räknat fel och andra dumheter. Betygmässigt så var det ett MVG jag skulle ha, närvarande på alla lektioner. Hon tänkte ge mig ett IG/G för hon tyckte inte om mig.

Det jag gjorde var att jag drog in mina mentorer och en annan lärare, bad dem korrekturrätta och läsa mina uppgifter och utifrån deras bedömning sätta ett betyg. 
Sedan gick jag och min mentor till SO-läraren och sa det här betyget ska jag ha, nu får du motivera varför jag bara ska få IG/ G när jag klart och tydligt ligger långt över gränsen.
Hon fick backa och jag fick mitt MVG.
Hade det inte funkat hade jag dragit det vidare till rektor och skolstyrelse, väldigt omständigt men det funkar. 
Hon gjorde samma sak mot min lillebror, men fick backa där oxå.

Du har alltid rätt till som elev en utomstående bedömning om din vanliga lärare inte kan vara objektiv och sätta ett rättvist betyg.
Du kan kräva att en annan lärare ska sätta ditt slutbetyg.
Så KRÄV din rätt till rättvisa!

Qui dormit, non peccat

Marshmello
0

Har du skrivit G på alla prov så ska du såklart inte få IG i betyg. Prata med rektorn eller någon annan på skolan, så ska det självklart inte vara. KRÄV det.

sofiek90
0

Ett betyg grundas inte på närvaron - betyget grundas på vad du kan och vad du presterat på prov/läxförhör o.s.v. En lärare får inte grunda ett betyg på närvaro, inte heller dra ner betyget pga det om du gjort allt som du ska för att ändå hänga med (prov, förhör, nationella m.m.).

Läraren i sig ska uppmuntra eleverna, hon är där för att hjälpa dig. Det är hennes arbetsuppgift att se till så du klarar av ämnet. Prata med rektorn, din mattelärare sköter inte sitt arbete…

MVH

Sofie

hus-musen
1

#5 Jo det kan en lärare visst göra, är inte du närvarande på lektionerna så får du sänkt/inget studiebidrag och du kan faktiskt få ett ig eller ett streck i betyget om du är borta för mycket. Står på skolverkets hemsida.

Qui dormit, non peccat

sofiek90
0

#6 Klarar en elev alla prov, har eleven rätt till ett betyg.

TS hade vart borta under 4 lektioner, och då kan inte TS lärare grunda betygen på den lilla frånvaron.

MVH

Sofie

hus-musen
0

#7 Jo men även IG räknas som ett betyg nu mer om de inte har tagit bort det igen. Eller om de börjat med bokstäver nu, håller inte reda på alla turer sen jag gick ut.
På den lilla frånvaron kan de inte sänka betygen, du ska upp i en viss % för att betyget ska kunna sänkas.  
Därför skrev jag att hon ska kräva sina rättigheter och be om fler omdömen från andra lärare för att få sitt godkänt.

Qui dormit, non peccat