Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 3227 ggr
mieeow
2011-10-24 19:23
0

Stressad?

Just nu pågår en stor debatt/diskussion bland niorna på vår skola angående stress. Att vi får för mycket läxor/prov, planeringen är dålig och lärarna går inte igenom saker ordentligt på skoltid så vi får det som hemuppgift istället.

Så jag undrar, ni som går 7-9: är du stressad pågrund av skolan? Kan du specificera VAD som gör dig stressad? har du några förslag på förbättring?

Ni som går högre klasser får gärna säga hur ni kände när ni gick i 7-9 och om det är bättre/sämre där ni går nu :)

Tack så mycket!

bea28
2011-10-25 13:14
0

När jag gick i nian hade våra lärare otroligt usel planering. Att sprida ut proven jämt under terminen gick inte, utan alla stora prov/inlämningsuppgifter hamnade ALLTID veckan, eller snarare dagarna, innan loven. Det var fruktansvärt stressande och jag kommer ihåg hur låg min studiemotivation var då.. Obestämd Sedan var det inte påtal om att flytta prov ifall det råkade vara flera prov på en dag, och det ledde till att man var tvungen till att plugga som en dåre för att ha någon chans till högre betyg. På våren blev det inte lättare, när alla nationella prov kom.

Idag går jag tredje året på NV, och även om den anses vara den jobbigaste linjen av alla är det konstigt nog bättre än högstadiet!

Visserligen blir det mycket plugg här nu också, men skolan har ett speciellt system som innebär att vi som elever har rätt till endast 1 prov/dag och inte fler än 2 prov i veckan. Glad

mieeow
2011-10-25 16:05
0

#1 låter ungefär som på min skola då..

Ja, det är så man vill ha det :) ett system som fungerar för alla ^^ På min skola säger dem också att de är max två prov i veckan, men eftersom de gör stora prov så delar dem upp dem i två, men tycker ändå att det fortfarande bara är ett prov -.-

Gaudium
2011-11-07 20:16
0

Jag känner mig sjukt stressad. Jag tycker inte lärarna tar hänsyn till hur många prov man har samtidigt, man vill ju prestera sitt bästa och då kan man bli otroligt stressad om man inte känner att man hinner med alla prov och läxor, och inte hinner göra dem ordentligt när man har så mycket.
Min lärare sa idag "jag vill sätta press på er" I hans öron låter det antagligen som om eleverna får mer press på sig anstränger dem sig mer och resultatet blir bättre. Men i mina öron ekade bara paniken och stressen, Hur ska jag hinna med allt? och nu kommer jag ju inte hinna plugga ordentligt och jag kommer få sämre betyg!

På min skola kan man ju kalla proven "test" för då kan man ju ha flera prov/test på kortare tid.. GAAALET!?

Jag går i åk 9 btw ;)

sannaisaksen.blogg.se

Gaudium
2011-11-07 20:46
0

Jag blev så otroligt arg idag på mina lärare, jag tog ut frustrationen på min blogg haha, så läs gärna mitt inlägg där, som är lite mer detaljerat om du vill :)

http://sannaisaksen.blogg.se/

sannaisaksen.blogg.se

mieeow
2011-11-08 10:58
0

#3 känner igen det där! Nu har många nior på vår skola haft ett möte med rektorn och andra lärare, och de ska försöka förbättra sig. Detta för att över 50% av alla nior strejkade en hel fredag, gick ut i media osv. Här är artiklarna:

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1567285/Prov-pa-prov-far-elever-att-strejka.html

http://www.skanskan.se/article/20111028/LUND/710289790/1012/-/jarnakra-nior-strejkar-mot-laxor-och-stress

http://lund.lokaltidningen.se/nior-strejkar-pa-jarnakraskolan-/20111028/artikler/111029593/1236

jag hoppas att dem tar det på allvar nu, och kanske att andra skolor hänger på och säger ifrån. Men vi planerade detta länge, många veckor diskuterade vi olika sätt att säga ifrån. Och vi kollade igenom konsekvenser osv. :)

Ska kolla din blogg

sofiek90
2011-11-12 20:53
0

När jag gick i 9an hade jag sjukt mycket i skolan. Mina betyg var inte alls så bra som de hade kunnat vara, men i samma veva som jag började 8an ändrade skolan schemasystem och la in "Gröna timmen" som inte var lärarledd alls och under de lektionerna fick jag ingenting gjort eftersom det satt 60 pers i samma klassrum (alla andra var låsta) och pratade. Detta resulterade i att jag under 8an sänkte mig i alla ämnen och att jag under 9an hade så mycket att göra så jag tappade lusten helt och till slut struntade jag helt i hur det gick (jag skolade inte, men slarvade ännu mer med läxorna). Jag kom in på gymnasiet iaf och där blev det mycket bättre.

Lärarna som jag hade under 9an la ALLA prov veckan innan loven/lediga dagar och alla tyckte deras ämne var viktigast så det togs ingen hänsyn till om det var föera lärare som hade gett läxor eller satt ett prov på samma datum.

Jag går nu termin 5 av 7 på högskolan. Det är fortfarande väldigt dålig planering under vissa perioder, men inte lika hemsk som det var under sista åren i grundskolan.

MVH

Sofie

mieeow
2011-11-13 09:42
0

#6 Tack för att du delar med dig! intressant att läsa. Det där med gröna timmen låter ju inte som en bra idé alls :S

sofiek90
2011-11-13 19:29
0

#7 Haha, ne det var det inte heller! Men lärarna kunde sitta inne i personalrummet och fika eller gå hem för dagen. Så för dom var det väl bra…

MVH

Sofie

mieeow
2011-11-14 09:11
0

#8 haha gud ja…

:holmgreen:
2011-11-14 21:47
0

Jag är typ aldrig stressad :) Jag går i 9:an och vi har mycket läxor och prov hela tiden , men våra lärare är faktiskt väldigt bra på att updatera kalendariumet på skolans hemsida. Det är otroligt skönt och om de ser att vi har mer än typ tre prov samma vecka så försöker de ändra.

Men min matte / No lärare SUGER!!! Alla 9:or i min skola har de stora proven samtidigt , eller typ alla prov… (Inte de små förhör/testerna)
Men min klass är den enda som har en annan lärare än de andra i No / Ma. Och flera gånger har hon lyckats säga fel provdatum till oss, det är sjukt dåligt när man pratar med sina kompisar i de andra klasserna så undrar de om man kan allt till provet som är om 2dagar, och själv fattar man ingenting , vadå prov!?!?!?!?!?!?! Då visar det sig att vår lärare har sagt att vi ska ha provet 2 veckor efter det riktiga datumet ! Ni kanske kan tänka er hur alla flippade ut på henne då?

Sen är det så att våra Ma lärare börjar ett nytt avsnitt och sen två till och efter de tre avsnitten har vi prov på de första avsnittet. Det är lite svårt att förklara men det är lite irriterande :S Jag vet att man ska kunna det som vi jobbar med , men det blir lite rörigt med tre avsnitt och sen prov på de första. Det rör till det i mitt huvud iaf XD och det slutar med att man inte vet vad man har prov på XD  Menmen, det är ju inte så att vi dör direkt , men fortfarande irriterande XD

mieeow
2011-11-14 21:54
0

#10 usch, jobbigt när de är otydliga med datumen :( har hänt mig flera gånger också!

Ja, jag förstår hur du menar. Då är det väl mest att snacka med läraren då ni får reda på att ni har prov, och fråga exakt vad provet handlar om. kolla sedan igenom kapitlet som repetion :)

För övrigt verkar ni ha det chill ;D

2011-11-14 22:15
0

Jag vet inte hur många gånger vi har försökt att snacka med henne , det verkar som om det man säger går in genom ena örat och ut genom andra  XD Haha , hon har nog inget där i mellan  XD Men idag pratade vi med den andra läraren i Ma/No och då sa vi att vår lärare är lite borta och samtidigt bad vi henne att skriva upp i kalendergrejen så att det blir rätt. Förhoppningsvis blir det lite bättre nu :)

Juste , en annan jobbig grej med henne är att hon typ aldrig har svar på frågor som inte rör just ämnet fullt ut. Visst det är väl okej , då det inte är det som vi ska lära oss men man  måste ju få fråga om det är något som fortfarande rör ämnet…Medans den andra No läraren är mer allvetande eller typ allmänbildad om… hela allt XD haha nu blev det lite rörigt här XP

En bra lärare för mig är lixom en som kan mycket mer än vad som exakt behövs för just området . Som min SO lärare XD fast han vet nästan för mycket , han kan ju fan inte sluta snacka XD Fast det är bra :P Hellre ha en som vet mycket mer än för lite ;)

mieeow
2011-11-14 22:56
0

#12 haha ja, så läraren inte bara precis pluggat in ämnet utan faktist läst på allmänt för att den är intresserad. Om läraren inte är intresserad, hur ska vi kunna vara det då? :P

bra att ni säger ifrån, det är vi elever som får betyg, därför måste vi fråga för att förstå eller säga ifrån när det inte fungerar. Lärarna går ju bara till skolan för att göra sitt jobb och få lön. (förhoppningsvis för att de tycker det är kul att lära ut också, men man märker ju vilka som inte gör det)

sofiek90
2011-11-14 23:14
0

#13 Haha ja, det märks tydligt vilka som gillar sitt jobb! Hade en lärare i 6-9an som var min mentor (och då höll i utv. samtalen) samt var lärare i kemi/fysik och matte. Vi hade inte honom i biologi.

Min syster och hennes klass hade också honom och eftersom jag har umgåtts en del med hennes kompisar så fick jag även veta hur han var innan jag började i 6an och vad dom gillade att göra för att reta honom o.s.v.  Jag äääääälskade att reta honom och att ha diskussioner om helt onödiga saker. Det kunde ta en hel lektion vilket jag tyckte var jättekul och han blev bara rödare och rödare i ansiktet för han varså upprörd/arg/frustrerad/irriterad på mig.

Hade en diskussion under en lektion med honom om vi kunde ha öppet ett fönster eller ej. Han ville inte det - medans jag som tyckte det var jätte varmt inne i salen ville det. Det var på vårterminen i 8an eller 9an och solen lös (faktiskt!) på utsidan så det var typ 30 grader inne å 25 grade ute.. Det tog en hel lektion, istället för att bara öppna fönstret litegrann… Han var rolig å reta, och min syster och hennes klass gillade det lika mycket som min klass. Haha, kan inte vart lätt under de åren som vi hade honom samtidigt Skrattande

Han är inte ett dugg pedagogisk och det är inte många som gillar honom, men ja tror att han fortfarande jobbar kvar i väntan på pensionen. Han sänkte mitt betyg i matte då jag gillade det tills jag fick honom som lärare och tappade då lusten helt. Intresset kom tillbaka under gymnasiet. Flört

MVH

Sofie

mieeow
2011-11-15 09:32
0

#14 hahahah aaaw! stackars lärare XD Ibland är det banne mig inte lätt för dem, gissa varför jag inte ska utbilda mig till lärare? :P Skulle aaaaaldrig klara det!! hahaha

KaninPiggelin
2011-11-15 18:58
0

Går i 7:an och det jag tycker är stressande är att vi får 20 st tyska glosor på t ex måndagen och ska kunna dom felfritt på onsdagen… Men sen på onsdagen säger läraren istället "vi kan ta förhöret nästa vecka" och då har man pluggat ihjäl sig i onödán, och varför kunde h*n då bara inte säga det från början? -.-'

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

sofiek90
2011-11-15 19:23
0

#15 Jag tycker att utbildar man sig till lärare, speciellt från klass 4 och uppåt så borde kaxiga elever som ifrågasätter ingå i planeringen. ;) Jag håller på att utbilda mig till lärare själv men bara upp till andra klass samt fritids. :)

MVH

Sofie

2011-11-15 19:47
0

#16 Det där har hänt mig också fast i spanska :/ Inte roligt..

KaninPiggelin
2011-11-15 21:21
0

#18 förstår liksom inte hur dom tänker. Som tur är kan jag lära mig 20 st tyskaord på en dag om jag har tur, men många behöver flera dagar på sig, det är så orättvist mot eleverna :(

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

2011-11-16 12:28
0

#19 Nej precis, ibland undrar man !

mieeow
2011-11-17 21:45
0

#17 ja, jag håller med dig där. Man måste ju veta vad man ger sig in på, så man inte tar sig vatten över huvudet :)

sofiek90
2011-11-18 22:56
1

#21 Precis! Vill man arbeta med unga som är 13-15 år så borde man ju veta att det är det man vill innan man pluggar på högskola/universitet… Cool

MVH

Sofie

dragonstar
2011-12-31 19:17
0

Oj jag tog stidenten 2010 och fick gå ett exra år och lugga upp en del då jag missade mycket.

Jag vrat strässad så att min deprisjon var jättekraftig jag fick tarmvred, IBS och ågestatacker.

Jag hadde tur att ha jättetrevliga lärare och var jäteengagerad samt en underbar sambo som hjälpte mig så när det var för jobbigt fick jag jobba hemmifrån i vissa grejer. Jag var nästna alltid borta någon dag i veckan men fick endå superbetyg eftersom att jag ansträngde mig så jäkligt när ajg var där.

Men jag var exstremt strässad!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

mieeow
2012-01-01 13:44
0

#23 vad härligt att det slutade bra för dig i alla fall! det gäller ju att ha tur, både när det gäller klass och lärare. Och att ha kontakt med lärarna är ju A och O :)

dragonstar
2012-01-01 13:50
0

Ja jag hadde superlärare och eftersom att jag vart tarmvredopererad räknades det som giltig frånvaro och jag fick gå ett exstraår och avsluta kurser.

mieeow
2012-01-02 11:07
0

#25 jag har själv gått om och har fått mer stress pågrund av det, men elever som till synes inte har någon "anledning" till att stressa, stressas ju ändå. det tycker jag är ett problem, att varje elev stressas mer eller mindre på grund av skolan.

dragonstar
2012-01-02 12:01
0

Ja många i min klass var strässade specielt 2 och 3 året. Nationella stressade oss mycket men ävnen när man fick flera uppgifter och var tvungna att prioritera.

det var vi som satte krav på oss att få bra betyg som klagade mest, eller inte klagade men man hörde flera prata med varandra om hur strässade de var och vid några tillfällen att de brytit ihopp hemma och att föräldrar fick säga ifrån och hjälpa och stötta.

Sen fanns de de som reagerade genom att tappa lusten och helt änkelt skita i läxsonra och spela elelr bara göra precis godkänt och inte årka bry ig mer.

LillaBenice
2012-01-02 13:51
0

jag och många andra i min klass är jätte stressade,vi har en som var nära på att bli inlagd på sjukhuset pga av stressen i skolan och det blir bara fler och fler som mår dåligare ch dåligar..
jag är vädigt stressad då en lärare sa en grej till mig.. så:(

sofiek90
2012-01-02 22:22
1

#27 Min reaktion på all stress var att skita i det och ta det gymnasium som jag kom in på, med låga intagningspoäng. Det är något som jag ångrar idag, inte mitt gymnasieval men att jag inte orkade ta tag i skolan. Det blev helt enkelt för mycket i 8an å 9an å alla mina betyg rasade från VG till IG-varning…

MVH

Sofie