Studier iFokus

Studier

Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 2608 ggr
[Mirka]1
0

Träna på att prata.

Hur kan man på bästa sätt träna upp sig mentalt inför en muntlig redovisning? Jag har skopofobi och laliofobi vilket inte går hand i hand med just att stå inför en klass med allas ögon på mig och snart är det dags för en redovisning som måste vara i 5-7 minuter.

[Mirka]1
0

Kan även tillägga att läraren hotar med ett IG i kursen om jag inte genomför redovisningen, får hon verkligen göra så? Går det inte att få göra någonting annat istället, t.ex prata inför läraren endast i ett enskilt rum?

Sehvrin
1

Har du talat med läraren om att du har dessa fobier? Om du har det och hon inte lyssnar så kanske du kan prata med kuratorn och se om du kan få stöd och hjälp därifrån med att få läraren att hitta alternativ.

Jag kan inte komma med så många tips om hur man ska förbereda sig eftersom jag inte ens har talängslan. Men jag gick en presentationsteknikskurs där de tipsade om boken "Talängslan" kanske den skulle kunna vara till nån hjälp?

Jag hoppas att nån annan här kan ge några bra tips.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Mirka]1
0

#2 - Hon vet mycket väl om mina fobier, har t.om. visat "intyg" från psykolog på att de är äkta och inte någonting jag använder som en ursäkt. Hon påstår att jag får bita i det sura äpplet och göra som hon säger, annars blir det IG. Ska ta "ärendet" till någon annan på skolan och prata om hon verkligen får säga så utan att komma med andra alternativ på en redovisning. Tack för tipset om boken! :)

dragonstar
0

På vår skola fick de som hadde svårt att prata in för klassen hadde ne som började gråta av stressen hela tiden. Dom fick då göra det i en mindre grupp typ läraren och 5 andra. Kan ske det kan funka för dig?

Jag skulel fråga rektorn/ kurator vad som gäller på er skola tycker att om du håller talet privat kan du få ett G men inte högre det var så på vår skola om ajg mins rätt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.