Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 6325 ggr
Loveradio
2011-11-14 23:37
0

Samlat betygsdokument

Skolan har aldrig varit min grej och jag har alltid fått kämpa för att behålla motivationen. Det är inte så att jag har svårt i skolan för att jag inte klarar av ämnena, utan det enda ämnet jag egentligen har svårt för är matte. De andra ämnena har jag ganska lätt för. Men jag har sen 9:an varit skoltrött och det är det som gör allt jobbigt.

Jag pluggar nu sista året på gymnasiet. Läser djurvård på ett naturbruksgymnasium. Har pg.a flytt till ny stad och ny skola (som hade en annan kursuppläggning) fått läsa om 2:an. Detta har ju också kännts jobbigt, då jag fått läsa ytterliggare ett år… Hur som helst så har jag pg.a att jag varit sjuk ofta och pg.a min skoltrötthet/svårt att gå upp på morgnarna hamnat efter och detta har ju gjort allt ännu jobbigare. Det blir som en ond cirkel. Pressen i skolan och stressen av att ligga efter. Och jag avskyr alla småuppgifter vi får, jag kan inte hålla reda på alla och missar jag en uppgift så tappar jag allt. Det är mitt problem. Jag älskar däremot stora tydliga uppgifter.

Hur som helst så har jag haft möte med skolan och vi har strukturerat om mitt schema så att jag ska strunta i de kurser jag har missat mycket i. Och som det ser ut kommer jag gå ur 3:an med ett samlat betygsdokument. Vilket känns jättetråkigt då jag verkligen velat ha ett slutbetyg, men ett samlat betygsdokument är ju bättre än inget. Eller hur? För ibland har det kännts som att jag bara vill hoppa av gymnasiet. Egentligen vore det bästa för mig att plugga på distans, men med den inriktningen jag läser så kan man inte det.

Nu är det så att jag undrar lite vad det innebär med samlat betygsdokument. Vad har jag för möjligheter? Är det bara Komvux som gäller? Och kan man läsa distans isåfall?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

sofiek90
2011-11-16 19:46
1

Du kan ju läsa upp betygen senare och då även ev. på distans/halvfart. har en kompis som kämpat mycket med det, det var av envist tjatande som jag fick henne att INTE hoppa av två veckor innan studenten. Då hon fick samlat betygsdokument och allt för henne kändes hopplöst.

Ett samlat betygsdokument är ju ett bevis på att du gått på gymnasiet, men inte gått G i alla kurser. jag vet inte om det bara är komvux som gäller efteråt, men det borde gå attplugga upp ett ämne i taget och söka via typ studera. Men jag ör osäker, har inte behövt göra det själv så är inte insatt i hur det fungerar.

MVH

Sofie

Loveradio
2011-11-16 22:07
0

#1 Okej tack. Kan jag plugga upp betygen så att jag får ett slutbetyg?

sofiek90
2011-11-16 22:20
0

Ja, det tror jag. Min kompis pluggade upp de ämnen som behövdes för att få behörighet till universitetet. Prata med rektorn (?) och studievägledaren och se hur det kan gå att lösa. Även om du inte får ett slutbetyg får du ju ett annat betygsdokument som kompletterar det du får vid studenten.

ev. uppgifter borde du kunna lämna in under sommaren. enskilda ämnen går väl att lösa så du kan läsa det under en längre tid.

MVH

Sofie

Loveradio
2011-11-16 22:27
0

#3 Vad bra Glad

hundegare111
2011-11-21 20:56
0

Hej!

jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument 2009 (tog studenten 08 men gick ett år extra), och var precis som du skoltrött.

Jag gick djurvård jag med på en internatskola (naturbruksgymansium) men bytte sedan skola till en i min stad med samma inriktning.

Gick ut med ett samlat betygsdokument, men nu läser jag distans på komvux/vuxenutbildningen.

Jag har nu läst upp mina ämnen så att jag har ett slutbetyg, tillsammans med de ämnen jag läser/läst i denna utbildning.

Det du INTE har behörighet till när du bara har samlat betysgdokument är att gå på folkhögskola/universitet, det måste du ha slutbetyg för.

Sedan beror det också på kursen/programmet du vill gå vad som krävs.

Jag ska t.ex. senare läsa Historia A så att jag åtminstone får G i det ämnet då jag vill bli polis. Har inte Historia A och måste därför läsa upp det =).

Men du kan gå vidare i utbildning om du vill, trots ett samlat betygsdokument. Men det kan hända att du får gå via komvux först, som jag =)

Lycka till!

Loveradio
2011-11-21 21:00
0

#5 Tack för svaret. Har du ett slutbetyg i djurvård då?

hundegare111
2011-11-22 00:04
0

Jag har inget slutbetyg från gymnasiet, men jag ÄR däremot utbildad djurvårdare. För mig fattades det bara 50p till att få ett slutbetyg men pga rektorn så försvann 50p vilket gjorde att jag gick ut med 2450p istället för 2500 som krävs för ett slutbetyg.

Så njae, från gymnasiet har jag inte slutbetyg men nu när jag läst upp projekt o företagande samt psykologi A (som var med på elevens val elelr vad det heter) så har jag numera mer än 2500P i gymnasiepoäng och har därför samlat på mig mitt slutbetyg =)

Loveradio
2011-11-22 00:08
0

#7 Okej :)

Imasy
2011-11-27 20:32
0

Det stämmer inte riktigt. Man är behörig högskola även om man har samlat betygsdokument. MEN, bara 8 år efter avslutade studierpå gymnasienivå.

Jag pluggade  upp en del gymnasiekurserpå komvux och blev klar för snart tio år sedan. Egentligen är jag inte behörig att läsa de högskolekurserna jag nu läser, men de har gjorts undantag. Måste säga att jag blev besviken som inte visste detta innan, men jag har alltid trott att de har varit giltiga för alltid, precis som ett vanligt slutbetyg.

Sedan kan man ju söka in på högskola med hjälp av högskoleprovet också.

MrsCecilia
2011-11-28 13:45
3

TS

1. Samlat betygsdokument är bara en samling av betyg dvs du är obehörig till både universitet och yrkeshögskola men kan läsa på folkhögskola och komvux.

2. För att få ett slutbetyg så läser du på komvux 2350 poäng, IG läser du antingen om ifall de är kärnämnen alternativt läser andra kuser. Idrott A och estetisk verksamhet räknas inte med i ditt vuxslutbetyg.

3. du kontaktar en studievägledare på vuxenutbildningen i den kommun du är folkbokförd och  lägger upp en individuell studieplan mot ditt slutbetyg. Beroende på var du bor så har de flesta vux kväll, distans och dagtid.

Imasy
2011-11-28 17:38
0

Men ett slutbetyg kan man ju inte få om man avbryter studierna och läser upp på komvux sedan. Då blir det ju automatiskt ett samlat betygsdokument.

MrsCecilia
2011-11-28 17:41
0

# 11 Jo, vux gör ett slutbetyg när man läst kurserna klart på vux. Jag jobbar som vägledare så jag kan allt om studier:0)

MrsCecilia
2011-11-28 17:44
0

ps…Fast man får läsa på vux från ht när man fyller 20 om man inte har ett slutbetyg..ds

Imasy
2011-11-28 18:18
0

Ok, men är det nya regler då?

För jag har gymnasiebetyg, samt betyg från komvux och minst godkänt i alla ämnen och har alla poäng som behövs på gymnasienivå, har endast ett samlat betygsdokument som idag är egentligen helt värdelösa pga dess ålder.

Inte en chans att jag läser in tre år på gymnasiet igen, tre år räcker gott och väl ;D

MrsCecilia
2011-11-28 21:06
0

#13 det är upp till rektorn hur gamla betyg man kan ta in i ett slutbetyg. Det är lite olika i olika kommuner. I den kommun jag jobbar i ska eleverna läsa heltid, ha en studieplan och då kan vi ta in mellan 10-12 år gamla betyg. 8-år reglen är på remiss i regeringen och kommer tas bort till nästa år.

Men man kan söka till universitet på reell kompetens, då är det upp till högskolan att ta in dig. Då brukar man få lov att göra HP och ha läst sv, eng, ma och sh.

Imasy
2011-11-28 22:17
0

Ok, ja för det är väl ca 10 år sedan jag blev helt klar med komvuxstudierna men det var tvärstopp när jag frågade efter ett "riktigt" betyg, det fanns inte, utan det blev som bäst ett samlat betygsdokument.

Eller ja, det blev väl inte ens det, för de fick inte blanda ihop betyget på ett och samma papper eftersom de kom från två olika utbildningar eller vad man ska säga, så i praktiken har jag två samlade betygsdokument men kan aldrig få dessa till ett slutbetyg på samma premisser som man får slutbetyg om man går ut gymnasiet.

Sökte till högskolan på dessa betyg, ingen reell kompetens och inget gjort högskoleprov.

Loveradio
2011-11-29 03:40
0

Jag funderar på att hoppa av gymnasiet nu. Skolan går åt helvete på ren svenska. Och skolformen, att läsa en massa ämnen på samma gång och flera ämnen som jag inte ens är intresserad av känns inte som min grej. Det funkar inte. Jag har jättesvårt att ta mig upp på morgnarna och har svårt att hitta motivation. Och så har det varit ända sen i mitten på 2:an. Jag får kämpa med att bara gå i skolan en hel vecka. Jag vet inte vad det är, men skolan är verkligen inte min grej. Jag har försökt och försökt men det går inte. Jag tror inte gymnasiet är för alla. Det är för stressigt. Och jag är lättstressad. Hinner jag inte med en uppgift så tappar jag allt.

Jag har tur som har världens finaste specialpedagoger, skolsköterska, mentorer och lärare. De har verkligen försökt att hjälpa mig på alla sätt. Stor eloge till dom.

Men det funkar inte… jag är trött på det här.

Nu känns det ju förbannat jobbigt att hoppa av sista året. Men jag har knappt varit i skolan sen sommaren. Och nu har rektorn gett mig en varning eller hur man ska säga. Jag måste börja gå i skolan nu, annars kan jag inte gå kvar.

Men hur i hela friden ska jag hitta orken och motivationen och lusten att gå i skolan ett halvår till?? Det känns helt omöjligt.

Linjen jag går är det absolut inget fel på, jag läser som sagt djurvård och det är verkligen nånting som intresserar mig. Men trots det så funkar det inte.

Varför kämpa för att gå ur gymnasiet med halvtaskiga betyg? Jag kommer gå ut med ett gäng IGn och några godkänt. Och nått VG.

Om jag hoppar av skulle jag kunna "jobba" ett tag, det finns ett stort behov av dagmattar. Och sen när jag fyllt 20 (för visst behöver man vara 20 för att läsa på Komvux?) så skulle jag kunna börja på Komvux och läsa distans. Nåt som definitivt skulle passa mig bättre. Och då skulle jag också kunna plocka ihop de kurser jag vill läsa och dessutom få högre betyg.

Vad tror ni? Kom inte med några "du är dum om du hoppar av gymnasiet" tack.

MrsCecilia
2011-11-29 06:50
0

#16: fram till 2005 (eller nåt sånt) kunde man söka in på samlade betygsdokument till univeristet. Det gäller dock för all framtid så du ksa inte behöva läsa till slutbetyg. (men det är mkt nytt som händer i skollag och förordningar så det är bra att ha koll på vad som gäller just dig) Det är borttaget och nu gäller endast SB eller RK.

"17 Om du känner att det är bättre att läsa sen när du känner att du orkar istället för att lida dig genom gymnasiet. MEN man ska inte gå ut i arbetslöshet eller nåt annat utan jobba så man får arbetsliverfarenhet och så småningom längtar tillbaka till skolan.

Du måste dock förankra det hos dina föräldrar.

Du måste och boka en tid hos en vägledare när du är 20år och ha vägledningsamtal där ni kan bena ut dina erfarenhet, styrkor osv och det ytmynnar i en målplan.

Loveradio
2011-11-29 17:18
0

#18 Planen är isåfall (jag är 19 nu) att hoppa av och jobba eller ställa upp som dagmatte fram tills sommaren då jag fyller 20. Och då börja läsa distans på Komvux.

Hur är det med socialbidrag? Har jag rätt till det om jag hoppar av?

Jag kommer hur som helst inte få ett slutbetyg, utan går jag klart gymnasiet kommer jag få ett samlat betygsdokument. Vilket jag ju också kommer att få om jag hoppar av nu? Så det är ju sak samma… Eller tänker jag fel? Varför ska jag gå klart om jag ändå kommer få ett samlat betygsdokument med kassa betyg.

Kan man läsa upp betyg i Komvux? Läste nånstans att man inte längre kan det? Vad menas med det? Får man bara högst G?

Kärnämnena har jag godkänt i tror jag. Så då behöver jag bara läsa till några kurser så att jag kommer upp i den poäng som krävs för att få ett slutbetyg? Alltså räknas de poäng jag får som samlat betygsdokument? Visst behöver jag bara få upp antal poäng? Är lite förvirrad.

Och hur länge måste jag läsa på komvux?

Imasy
2011-11-29 18:43
0

Nej, socialbidrag har du inte rätt till då dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du är 20 år. Men jag är osäker på hur detta gäller om man studerar eller ej.

Loveradio
2011-11-29 18:49
0

#20 Om jag hoppar av gymnasiet så är väl inte mina föräldrar försörjningsskyldiga längre?

Imasy
2011-11-29 18:56
0

Som ogift är man inte försörjningsskyldig för sin sambo heller enligt lag, men enligt soc är man det. Tycker också det låter galet att man kan bli försörjningsskyldig för sina vuxna barn, men så kan det vara enligt dem.

Loveradio
2011-11-29 19:10
0

#22 Men jag har läst nånstans att hoppar man av gymnasiet så slutar föräldrarna vara försörjningsskyldiga. Jag bor inte hemma kan tilläggas.

"Om de går på GYMNASIET är man försörjningsskyldig till 21, ja. Men om de tagit studenten och väljer högre studier, eller hoppar av gymnasiet och är över 18 så är man INTE försörjningsskyldig." hittat på nåt forum. Stämmer inte det?

Dock vet jag inte om de blir det igen när/om jag börjar på Komvux.

Imasy
2011-11-29 19:38
0

Det kan vara så som du skriver. Ring soc i din kommun och fråga annars vettja :)

Loveradio
2011-11-29 19:47
0

#24 Jo jag får ta och göra det.

hundegare111
2011-11-29 20:10
0

#12, måste bara fråga dig.

Jag gick ju ut skolan med ett samlat betygsdokument, men har nu läst upp mina betyg plus att jag läst flera ämnen till ( på gymnasienivå) så jag har långt mer än de poäng som krävs för ett slutbetyg.

Vem/vilka/vad kontaktar jag för att de ska lägga ihop mina betyg så att jag får ett nytt betyg, alltså ett slutbetyg hemskickat?

När jag gick på gymnasiet så sa lärarna nämligen något om det att man kan läsa upp på komvux senare och då få slutbetyg =) Men minns inte vart man vände sig då =P

MrsCecilia
2011-11-29 20:26
0

# 19 Jag håller med Imsey, oavsett var du bor så tror jag att dina föräldrar är försörjingskyldiga. Men ring och hör med soc.

Du kommer få ett samlat betygsdokument som du sen tar med dig till Vux o du hoppar av nu, om du går kvar 3.e året och har tillräckligt med poöng så kan det i vissa falla låsas till ett slutbetyg.

Ja, och from nästa år så har man rätt till det enl skollagen:)

Du ska ha 2350 poäng inte indrott och hälsa och estetisk verksamhet inräknat

#26 Vuxenutbildningen i din kommun du bor och en studievägledare där som du trivs med. Man brukar tillsammans prata igenom betyget innan vux låser det. Du måste ha alla kärnämnen… Man får dock bara ha 2350 och inte mer eller mindre poäng.. Sen hämtar du det när det är klart. Det är en värdehandling och måste lämnas ut och ej skickas per post.

Loveradio
2011-11-29 20:51
0

#27 Men jag kommer ju inte ha tillräckligt med poäng för att få ett slutbetyg. Jag kommer få ett samlat betygsdokument. Och då  undrar jag vad vitsen med att gå klart gymnasiet är? Jag får ju ett samlat betygsdokument om jag hoppar av nu också. Förstår inte.

"Ja, och from nästa år så har man rätt till det enl skollagen:)" Vad svarade du på?

MrsCecilia
2011-11-29 21:36
0

#28 Då får du ett samlat..Det är bara du som kan besluta om det är någon idé att gå klart eller inte. Det måste vara ditt beslut, det finns inget rätt eller fel.

Man kommer ha rätt att komplettera på komvux men inte läsa upp sina G, då får man göra särsklid prövning..

Hur länge du kommer vara kvar på vux är svårt att säga. Det beror på dig och hur dina betyg ser ut..

Lycka till!

Loveradio
2011-11-29 21:44
0

#29 Men jag hatar att ta beslut… finns det nån poäng med att gå klart?

Tack så jättemycket för dina svar. Tack :)