Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 6325 ggr
Loveradio
2011-11-14 23:37
0

Samlat betygsdokument

Skolan har aldrig varit min grej och jag har alltid fått kämpa för att behålla motivationen. Det är inte så att jag har svårt i skolan för att jag inte klarar av ämnena, utan det enda ämnet jag egentligen har svårt för är matte. De andra ämnena har jag ganska lätt för. Men jag har sen 9:an varit skoltrött och det är det som gör allt jobbigt.

Jag pluggar nu sista året på gymnasiet. Läser djurvård på ett naturbruksgymnasium. Har pg.a flytt till ny stad och ny skola (som hade en annan kursuppläggning) fått läsa om 2:an. Detta har ju också kännts jobbigt, då jag fått läsa ytterliggare ett år… Hur som helst så har jag pg.a att jag varit sjuk ofta och pg.a min skoltrötthet/svårt att gå upp på morgnarna hamnat efter och detta har ju gjort allt ännu jobbigare. Det blir som en ond cirkel. Pressen i skolan och stressen av att ligga efter. Och jag avskyr alla småuppgifter vi får, jag kan inte hålla reda på alla och missar jag en uppgift så tappar jag allt. Det är mitt problem. Jag älskar däremot stora tydliga uppgifter.

Hur som helst så har jag haft möte med skolan och vi har strukturerat om mitt schema så att jag ska strunta i de kurser jag har missat mycket i. Och som det ser ut kommer jag gå ur 3:an med ett samlat betygsdokument. Vilket känns jättetråkigt då jag verkligen velat ha ett slutbetyg, men ett samlat betygsdokument är ju bättre än inget. Eller hur? För ibland har det kännts som att jag bara vill hoppa av gymnasiet. Egentligen vore det bästa för mig att plugga på distans, men med den inriktningen jag läser så kan man inte det.

Nu är det så att jag undrar lite vad det innebär med samlat betygsdokument. Vad har jag för möjligheter? Är det bara Komvux som gäller? Och kan man läsa distans isåfall?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

sofiek90
2011-11-16 19:46
1