Läsa på distans?
Jag har sökt och sökt.. men hittar inget som funkar för mig.
Är det någon som med säkerhet vet om det är möjligt att studera distans på gymnasial nivå, utan några krav på godkända betyg från grundskola?
Tips?!
Det beror helt på vad du hade tänkt studera! Jag har för mig att man kan läsa undersköterska (eller omvårdnadsprogrammet) på distans men är inte helt säker..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet ingen som läst distans på gymnasiet som jag känner tyvärr :( Utan krav på godkända betyg? hur menar du? Allmän behörighet måste alla som söker ha alltså Svenska, matte och engelska måste du vara godkänd i :) Sedan är det betygssnittet som räknas, en del program har väldigt låga poäng, t.ex. på mitt program/inriktning det året jag sökte blev alla sökande intagna :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JAg kommer läsa till butiksbiträde på distans, och det är på gymnasial nivå, A3.
Men vad jag vet måste ma ha gått grundskolan för det.
Är det själva gumknasiet du vill läsa på distans, eller en vuxenutbildning?
Själv läser jag på distansgymnasiet i Torsås, men jag vet faktiskt inte vad som krävs för att komma in där då omständigheterna kring min egen situation var lite krångliga.
Har även tidigare läst på en folkhögskola där de hade ett basår för de som inte varit så mycket i skolan under grundskolan eller som var äldre och glömt. Kanske kan det finnas något sådant för dig? Detta var visserligen inte på distans, men många upplever att de trivs bättre på folkhögskola (finns med eller utan internat) än på ett traditionellt gymnasium. Det funkade inte riktigt för mig då jag hade social fobi, men kan vara värt att kolla upp för dig!
Lycka till =)
Det är tuffare krav komma in på gymnasiet nu, förr räckte det med godkänt i ma, sv. eng men nu måste man ha godkänt i många fler ämnen. Det enda jag vet man kan söka ifall man inte har godkänt från grundskolan är väl IV och PRIV men de lär man nog inte få¨läsa på distans.