Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 3302 ggr
[Tan-chan]
0

Hur fungerar slutbetyg?

Hej!

Jag har inte fått tag i SYO:n på skolan på flera dagar och jag är riktigt otålig att få reda på detta med slutbetyg.

Det är så att 2007 gick jag ut ur gymnasiet med 11 IG. Dessa läste jag upp på Komvux de två åren därpå och nu har jag 11 MVG istället för IG. Dock läste jag inte just de kurser som jag hade fått IG i, utan jag studerade andra kurser för att få behörighet till min motormansutbilning eftersom jag upptäckte att jag inte ville bli ekonom.

Nu har jag fått mer än tillräckligt med poäng så det räcker till fullständigt gymnasiebetyg. Men vad innebär det att söka ut ett gymnasialt slutbetyg eftersom jag har så många kurser nu? Dessutom är väl IG ett betyg i dag också? Hur många poäng ryms i ett gymnasialt slutbetyg?

Jag har betyg i kärnämnena matte A och B, svenska A och engelska A och B. Behövs svenska B för ett fullständigt gymnasialt slutbetyg?

Jag har ingen aning om vad gymnasialt slutbetyg egentligen innebär. Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig? Jag vill nämligen söka in på sjöingenjörshögskola nästa gång de har antagningar. Men måste då ta ut mitt gymnasiala slutbetyg och räkna ut mina högskolepoäng.

soetisen
1

Man får max ha 10 % IG:n i gymnasiet. Och bland dem så måste kärnämnena vara godkända, som religon a, svenska a och b (så svenska b behövs), matte a (matte b är inget kärnämne), engelska a, naturkunskap a, samhällskunskap a, sen så har jag för mig att om man har läst på komvux så behöver man inte räkna med estetisk verksamhet och idrott och hälsa a, men jag är inte riktigt säker gällande det.

I ett slutbetyg så ryms det 2500 poäng (men när det gäller komvux så tror jag att det är något lägre eftersom man plockar bort idrott och hälsa a och estetisk verksamhet, men som sagt inte riktigt säker). Sen så tror jag att du kan byta ut dina IG:n till ämnena som du har MVG i så länge det inte är kärnämnen, så att du får ett utökat gymnasiebetyg.

Hoppas jag var till någon hjälp iallafall, har tyvärr glömt bort en del regler men vi får hoppas att någon annan som kan klargöra det lite bättre. Men du får höra med SYO:n hon/han kan troligen alla regler gällande det :)

- Medarbetare på studier.ifokus

[Tan-chan]
0

#1: Tack så mycket! Jag har betyg i alla kärnämnen förutom svenska B. Bwaah! Så då måste jag läsa upp den med med andra ord. (T_T)