Studieråd, hjälp mig att välja!
Pest eller kolera, känns det som just nu. Fasen, först ska man komma på VAD man vill, och när man har gjort det, så blir det inte enkelt för det. Ge mig era åsikter!
Det är samma program, men det finns en på distans, och en som går "som vanligt" på universitetet.
**
Distans**
Fördelar:
- Börjar nu på vårterminen
- Kommer med största sannolikhet in
- Behöver inte läsa något mer på komvux
- Lite miljöombyte
Nackdelar:
- Dyrt, om jag måste ha praktik i en annan stad och bo på hotell/vandrarhem. Får ingen klarhet ifall det är vanligt att man får praktik på sin bostadsort eller inte.
- Borta en del om praktiken är långt borta, fem veckor per termin
**
På universitetet**
Fördelar:
- Behöver inte åka någonstans (och nära, det tar bara 20 min med cykel)
- Praktiken ordnar sig
Nackdelar:
- Måste läsa på komvux (och hamnar då i antagningsgrupp 2, och där har jag ingen som helst möjlighet att ta mig in)
-Måste vänta ett halvår (börjar nästa hösttermin)
- Inte säkert att jag kommer in, har bara högskoleprovet att chansa på.
(Men jag har bra mycket högre än vad lägsta har haft det här året)
Hur skulle ni ha gjort?

Jag hade nog valt universitetet, mest för att jag läste en kurs på distans på gymnasiet och jag gillade det inte. Vill helst inte läsa distans igen. Så om du kan ta ansvar för dina studier om du läser på disants så är ju inte det några problem.
Men det verkar ju tråkigt att du måste vänta ännu längre om du väljer universitet. Annars kan du ju söka in på distans och sen om du inte tycker det passar dig så får du söka in till hösten på universitetet? Fast då måste du ju ha lite tid att hinna läsa ikapp på komvux..
Men om du har mycket högre resultat på ditt högskoleprov så verkar ju inte det vara något problem, sen så om har hunnit anmäla dig så är det ju ännu ett högskoleprov i höst och sen i vår igen som du kan göra.
Vad är det för utbildning du tänkte söka? 
- Medarbetare på studier.ifokus
Jag har läst på universitetet i snart tre år (fristående kurser) på distans, så det är inga problem för mig :).
Förskollärare är det jag siktar på. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag läser på universitetet och har praktik lite då o då. Vi kan dock bli utplacerade överallt i länet. Spelar ingen roll om det är liksom 25 mil bort…
Bara för att man läser på universitetet så innebär det ju dock inte att man bara är där. Iallafall vi har många dagar där det är tänkt att man ska läsa hemma.
Vad ska du söka för utbildning? :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Förskollärare :)
Och nu har jag fått svar ifrån skolan som har distansprogrammet, och dom säger att "som det är tänkt", så ska det inte behöva vara längre än pendlingsavstånd (max 1,5 timme enkel resa). Så det känns ju bra.