Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2371 ggr
[NoOrdinaryGirl5]
0

Plugga Utomlands efter Gymnasiet

Jag har funderat på det här sedan jag gick i sjuan (nu går jag tredje året på gymnasiet,). Om man skulle plugga ett år utomlands, och ibland är jag verkligen helt säker på att det är det jag borde göra, och då känner jag mig jättenöjd med att jag har bestämt mig.

Och ibland vill jag inget hellre än att stanna kvar i Sverige och bara glömma bort alla dessa planer.

Då använder jag logiska förklaringar som att det är dyrt och jag borde tänka smart och stanna i Sverige, men jag vill väldigt gärna åka utomlands.

Så undrar om det är någon som har pluggat utomlands och kan berätta hur det var?

Elr om det finns någon med samma tankar?

Elr om det bara finns någon som har något att säga om det här?

Silversak
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag vill också väldigt gärna läsa utomlands, men som sagt så är det ju väldigt dyrt på många ställen. Du kan ju annars om du vill som jag funderar  på att göra, studera i Sverge, men vara utbytesstudent 1 år i ett land inom Europa. :)

Många universitet i Sverge har samarbete med universitet utomlands.

[NoOrdinaryGirl5]
0

Precis!

Jag har kollat runt lite, men bara då på Storbrittannien och sedan på USA, och USA måste ju vara ett av de dyraste ställena jag någonsin sett. Men känner att vill jag plugga utomlands så är det antingen i de här länderna eftersom att jag kan språket, eller Amsterdam, men då skulle jag vilja lära mig det språket liksom.

Det hade utan tvekan varit bättre!

Tack för svaret! =)

Silversak
0

Okej, jo kan tänka mig att USA är dyrt ;) För mig är det Irland som gäller om jag pluggar i ett annat land :)

Hoppas du hittar det som känns mest rätt och att det går bra! :)

[NoOrdinaryGirl5]
0

Ja Irland låter också jättebra! =)

Finns så många olika länder egentligen som man skulle kunna tänka sig att plugga vidare i, förstår helt varför vissa väljer att plugga vidare i Sverige men det lockar verkligen att plugga utomlands.

Tack, får hoppas det =)!

Agnez94
0

Jag tror jag ska ta ett år med EF. Ett såkallat "multilanguage year" 2 eller 3 språk på nio månader. Låter lite skoj, men det är som sagt dyrt och vet inte riktigt om man vill dra på sig de lånen.

Silversak
0

Okej :)

Det där med EF lät ju jättekul :)

Niiinah92
0

Jag ville oxå plugga utomlands, helst i USA eller GB men som sagt, väldigt dyrt, så jag började på linnéuniversitetet här i sverige istället (går första året på lärarutbildningen) och planerar åtminstone ett år utomlands och kanske även ett examensarbete. Det blir inte lika dyrt och man får hjälp med papper och boende och liknandeSkrattande

[NoOrdinaryGirl5]
0

Det är galet dyrt!! Men en sådan möjlighet. Jag frågade dock en av mina lärare om man kunde plugga på distans, så att man pluggar på ett svenskt universitet och bor i USA. Vissa utbildningar behöver man ju aldrig befinna sig på skolan för att göra. Och tydligen var det en möjlighet då, beroende på vilken utbildning man tar. Så ska titta närmare in på det. Glad