Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1511 ggr
T0vve
0

Behörighet till olika högskoleutbildningar!

Jag läser tredje året på naturvetenskapliga programmet och jag vet inte riktigt vad jag vill göra efter studenten, men för att inte stänga några dörrar så undrar jag vilka kurser som kan vara avgörande för att få behörighet till så många utbildningar som möjligt.

Jag har läst/kommer att läsa dessa grundläggande:
Matematik A-E
Biologi A & B
Engelska A & B
Svenska A & B
Kemi A & B
Samhällskunskap A

Psykologi A & B
Naturkunskap A
Spanska upp till & med steg 4
osv.

Men jag undrar speciellt ifall några av dessa kurser krävs för behörighet på vissa linjer och vilka:
>Engelska C
>Svenska C
>Naturkunskap B
>Bioteknik

Tacksam för svar!

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Sehvrin
0

Jag har svårt att tro att bioteknik behövs för någon behörighet.

Jag hittade det här dokumentet på studera.nu: https://www.studera.nu/download/18.7af281bd12da885dbbb800033567/Omr%C3%A5desbeh%C3%B6righeter.pdf om jag tolkar det rätt (har bara tittat igenom det snabbt) så behövs ingen av de kurserna som du frågar om för att få behörighet. Men bäst är nog om du tittar själv. Där står dessutom vilka kurser som ger meritpoäng för vilka högskoleutbildningar.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

T0vve
0

#1 tack, jo jag sökte runt lite förut och tror samma som du:)

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Linnea
0

naturkunskap B krävs för många naturutbildningar som trädgårdsingenjör (som jag går), landskapsingejör osv.

Skynda långsamt så går det fortare.

T0vve
0

#3 naturkunskap B följer med om man läser biologi B :)

www.Zoorinas.webb.se

Sehvrin
0

#4 Om man tittar i dokumentet jag länkade till så verkar det som om Biologi A + Kemi A + Fysik A = Naturkunskap A+B

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Linnea
0

#5 Så är det. Har du inte läst Naturkunskap B så kan du ersätta det med biologi a, kemi a och fysik a. Har man läst de tre behöver man inte läsa in naturkunskap b.

Skynda långsamt så går det fortare.