Studier iFokus

Studier

Etikett10-litteratur
Läst 2011 ggr
Niklas
2006-01-29 16:36
0

Bok: Mindmapping

Björn Ringom har skrivit boken Mindmapping.

Innan jag började läsa boken spökade mina fördomar: Varför skulle en norrman ha skrivit världens bästa bok om mindmapping? Varför inte, säger jag nu. Boken är mycket lättläst, medryckande och pedagogisk. Författaren har uppenbarligen stor erfarenhet och en vilja och förmåga att dela med sig.

Grundreglerna för mindmapping är, enligt författaren: 

Ett huvudtema i mitten, gärna i form av en bild. "Grenar" med sidoteman ska sticka ut från huvudtemat och dessa förgrenar sig i sin tur vidare. Inte mer än ett ord per gren, helst substantiv eller verb. Ju fler färger som används desto enklare är det att komma ihåg. Ersätt gärna ord med bilder eller symboler. Inga grenar får korsa varandra, inga ord för korsas av grenar. Texta bara, undvik skrivstil. Vrid inte på papperet, det ska gå att läsa det horisontellt. Använd fantasin.

Ett tips i boken var att träna på ett TV- eller radioprogram. Det svåraste lär vara att göra mindmaps under tidspress. 

Slutomdömet om boken är att det är en mycket bra bok om mindmapping. De flesta kommer att ha nytta av att läsa den. Även mycket av informationen som inte direkt handlar om mindmapping är nyttig. Att veta hur hjärnan arbetar gör det lättare att hantera många olika vardagssituationer.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2006-01-30 20:26
0

Nu behöver jag ju inte läsa den eftersom du just lärde mig de viktigaste reglerna ;)

Skämt åsido, jag har funderat en hel del på mindmaps eftersom jag aldrig har kommit överens med att bara skriva anteckningar rätt upp och ner. Det slutar oftast med att jag sitter och ritar istället.

Tom

Niklas
2006-01-30 22:12
0

Prova mindmapping. Det är ganska roligt för det känns inte som ett jobb på samma sätt som att skriva anteckningar på vanligt sätt.

Jag har störst nytta av det när jag ska hålla presentationer eller föreläsningar. Då brukar jag kunna sammanfatta allt jag ska säga på ett papper. Dessutom är det väldigt bra för minnet. När jag väl har gjort mindmappen bruar jag minnas den i huvudet och då behöver jag inte titta på pappret när jag talar. Det ger bättre kontakt med dem som lyssnar och ser proffsigare ut.

Vänliga hälsningar

Niklas

Tom
2006-01-31 16:26
0

Gör du mindmaps även om du ska skriva ett allmänt protokoll för ett möte?

Det krävs ofta så mycket strukturerad ordning av de andra deltagarna när det ska läsa protokollet.

Tom

Niklas
2006-01-31 21:04
0

#3: Ibland. Det beror lite på. Med bra agenda går det.

Om någon börjar prata om något som inte hör hemma under aktuell agendapunkt får man antingen avbryta det eller be att få återkomma till det under rätt punkt (eventuellt under "övrigt") eller skriva det på rätt ställe i mindmappen trots att ledamöterna inte kan hålla sig till agnedan. Med mindmapping märker man snabbt när någon kommer utanför ämnet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
2006-01-31 21:27
0

#3 Kanske kan vara användbart vid husbygge också?

En stor cirkel i mitten med rubriken Hus. Sedan drar man streck till cirklar med Tak, Grund, Väggar…och så jobbar man vidare tills man har en cirkel för varje enskild spik. Jobbigt? :)

Oskar

Niklas
2006-01-31 21:49
0

Jag såg att jag har skrivit om möten och folk som inte kan hålla sig till agendan:

Mindmapping stödjer struktur

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
2006-02-20 17:31
0

Går det att få tag i boken enkelt någonstans, tro, eller måste man beställa den?

Niklas
2006-02-20 20:06
0

Menar du om den går att köpa i "en bokhandel nära dig"? Exempelvis Akademibokhandeln brukar ha den i lager. Förmodligen finns den på många bibliotek också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
2006-02-20 22:35
0

… var och tittade på Akademibokhandelns website tidigare. Där listade de den som "beställningsvara". Brukar föredra att handla saker om jag kan få tag i dem på en gång. ;)

Niklas
2006-02-20 23:21
0

Och på Adlibris är den tillfälligt slut. Kanske en eftertraktad bok.

Vänliga hälsningar

Niklas