Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2062 ggr
[LoveBaloo]
0

Någon som kan mycket om studiemedel

För två år sedan tog jag en 30hp kurs, jag hade en intensivkurs med körskolan vid sidan av och klarade därför inte alla poängen.

Jag tog studiebidrag under denna tiden och trodde att jag hade klarat tillräckligt många poäng. Nu ska jag gå en 180hp utbildning och jag har ansökt om både bidrag och lån denna gången, och nu meddelar scn att jag saknar 3 poäng från den förra kursen.

Jag kan ju inte göra mycket mer än att förklara vad som skedde för två år sedan, be om ursäkt och lova att nu två år senare när jag vet vad jag vill ska jag satsa på utbildningen till 100%

Jag hoppade aldrig av den förra kursen utan var registrerad på den hela tiden ut.

Tror ni att scn ändå kommer neka mig studiemedel?

isla
0

Jag tror att csn kommer neka dig studiemedel till dess att du läst de 3 poäng du saknar. Problemet som uppstår är att du inte kan läsa 3p och sen få ditt studiemedel, utan du måste avsluta en kurs för att få studiemedel, så läser du tex en 7,5p kurs, så måste du avsluta den innan du får möjlighet att få studiemedel igen, läser du en 15p-kurs, så måste den avslutas etc.

Du kan överklaga csn:s beslut och begära omprövning, men det krävs ganska mycket för att de ska bortse från de missade poängen. Men inget är omöjligt. ;-)

Lycka till!

moondancer
0

Lättast är att kontakta något av CSN:s kontor och fråga dom vad som gäller

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

snuz
0

Man har rätt att skriva ett särskilt brev där man förklarar varför man ev har poäng kvar. Därefter fattar CSN beslut. Så ha inte panik i onödan, inget är omöjligt, bara mer ansträngande.

[westerlind]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har gjort precis som du, började läsa en kurs som inte ALLS fungerade för mig så avregistrerade mig. Dock låg ju de delkurser jag inte klarat av kvar, men när jag hoppade på en ny utbildning året därpå ringde jag CSN och förklarade läget. Det var inte några som helst problem (och då var det närmare 30hp jag inte klarat av) och har inte varit sedan dess. Säger som #3 snuz - inget är omöjligt, bara mer ansträngande.

isla
0

Saken är väl den att CSN skärpt sina regler sen ett år tillbaka. Jag fick inte bidrag förrän jag läst igen mina poäng trots att jag skickade intyg på orsaken och även överklagade. Men som sagt, ingenting är omöjligt! :-)

[LoveBaloo]
0

Mina tre poäng motsvarar två studieveckor, när jag har studerat dem ska jag skaffa mig ett intyg på det och ansöka igen

isla
0

Låter bra det! Lycka till! :)