Självständigt arbete
Jag läser på högskolan där min utbildning har väldigt mycket självständigt arbete. Vi har oftast 2-4 föreläsningar PER delkurs och det är sjukt lite! Resten av tiden förväntas vi läsa våra kursböcker och leta upp information på egen hand. Jag är urusel på att sätta mig en vanlig tisdag och läsa igenom kursböcker..
Hur gör ni? Har ni några tips?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ni ingenstans ni kan gå för att få stöd och hjälp?
Ett tips är ju att dela upp böckerna i kapitel, och bestämma vilken dag du ska läsa vilket/vilka kapitel. Och sedan göra sammanfattning av kaptilena.
Jag läser förvisso bara på gymnasiet men jag har insikt i det här med koncentration och motivation.
Mitt tips är, plugga inte hemma. Hemma kommer du bara störas av annat, till och med disken känns förmodligen lockande. Utan utnyttja din skolas lokaler (finns säkert bibliotek, datasalar och liknande?). Där är det inte lika mycket som kan distrahera dig och du är inte lika avslappnad som du är hemma.
Och ett annat tips är, starta en studiegrupp med en eller flera kurskamrater. Och träffas då på biblioteket och liknande. Välj inte de du har roligast med, då är det också stor chans att man gör något annat som pratar om helgens fest eller liknande utan ta någon som du kanske inte har så mycket gemensamt med men som du inte heller stöter dig med:)
Lycka till!
När jag förr i tiden trodde att jag ville bli bibliotekarie så handlade en av de första föreläsningarna om studieteknik och boken Studieteknik av Jan Trost ingick till och med på litteraturlistan. Lustigt att inte alla får en så'n föreläsning när man kommer som nybliven student, egentligen, för det var väldigt hjälpsamt att veta hur man skulle bära sig åt.
En av sakerna man ska göra är att bara läsa det som är intressant för själva uppgiften, och bara ögna igenom resten. Det tycker jag underlättar när jag ska sätta mig för genast blir uppgiften att plugga lite mindre.
Sätt dig någonstans där du trivs och där du står ut med att sitta hela dagen. Om du sätter någonstans som du inte tycker om så blir det ännu motigare att börja. Jag t.ex. kan inte sitta i köket för jag tycker det är tråkigt, men jag sitter gärna i vardagsrummet och pluggar. (Jag blir inte distraherad av saker som städning, disk osv - det tycker jag är tråkigare än plugg så jag gör vad jag kan för att undvika det.) Sedan är jag lite tvärtemot, för jag kan inte koncentrera mig om det är helt knäpptyst, jag behöver ha teven eller musik på i bakgrunden. Bara de inte pratar med mig så får folk dessutom vara i samma rum och prata, dessutom. Sätt dig där du kan koncentrera dig, om det så är tyst eller högljutt. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!