Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 2664 ggr
Niklas
0

Olika typer av anteckningar

Make the most of your mind finns en rankinglista över olika anteckningar och vad som fungerar bäst och sämst med avseende på inlärning och minne. Den sämsta metoden är överst och den bästa nederst:

• Inga anteckningar alls

• Komplett avskrift gjord av föreläsaren eller läraren

• Komplett avskrift gjord av den som lyssnar och ska lära sig

• Sammanfattande meningar skrivna av föreläsaren eller läraren

• Sammanfattande meningar skrivna av den som lyssnar och ska lära sig

• Anteckningar av nyckelord gjorda av föreläsaren eller läraren

• Anteckningar av nyckelord gjorda av den som lyssnar och ska lära sig

Det intressanta är att nyckelord gör mer nytta för minnet än kompletta meningar. Bland andra Dr. Gordon Howe vid universitetet i Exeter har genomfört studier av olika sorters anteckningar och kommit fram till detta.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Det här tycker jag är intressant. Hur för ni anteckningar?

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
0

Normalt inte alls, eller eventuellt väldigt sparsamt med enbart nyckelord. Jag har ofta funnit att jag tappar "närvaron" när jag antecknar mer än så medans jag lyssnar.

Niklas
0

För mig är det tvärt om. Ifall jag försöker koncentrera mig på vad som sägs får jag inget sammanhang i det. Det är bland annat därför jag så gärna för noteringar vid möten.

Vänliga hälsningar

Niklas

Lunascape
0

Jag skriver både hela meningar och nyckelord, beroende på tid och vilken föreläsning jag är på. Tycker att båda metoderna fungerar lika bra och jag måste komplettera nyckelorden med meningar för annars vet jag inte varför jag har skrivit upp dem =)

AndersE
0

Jag antecknar nästan alltid, och någorlunda strukturerat - men jag läser så gott som aldrig anteckningarna.

Jag har upptäckt att mina anteckningar förbättrar mitt inlärande. Min teori är att jag dels använder fler sinnen vid inlärandet - dels tvingar mig själv att bearbeta de nya kunskaperna omedelbart för att kunna göra strukturerade anteckningar.

Någon gång har man ju också nytta av anteckningarna…

Erik
0

#5 - Jag vet inte. Jag förde anteckningar fram till någon gång under tredje året på högskola. Tror knappast jag någonsin tittat på en av dem. När jag slutade skriva under föreläsningarna förstod jag bättre och kunde dra ner på studietiden…

Lustigt hur olika det kan vara…

[slo]
0

Jag antecknar inte heller på föreläsningar, hänger med i vad som sägs och arkiverar det i huvudet istället. Tappar bort mig totalt och börjar kladda eller skriva annat om jag har papper och penna framför mig :)

Saber
0

Joo, antäckningar är säkert bra i någon form, själv har jag nästan alltid vart dålig på att föra antäckningar, eller som #6 att man skriver men man går aldrig tillbaka och läser dom… Det kan också bero på att det inte går att läsa min anteckningar … Räcka ut tungan

Anne
0

jag antecknar i punktform, framför allt. För ren inpluggning.. ja, det jag minns bäst som verkligen funkade var den gången jag varit utbytesstudent i USA, kom hem och var tvungen att tenta av ett års samhällskunskap i ett svep. Det här var 94, och frågan var typ "allt om EU". Jag gjorde en RUSKIGT bra mindmap, och det gick galant - men det var nog min absoluta high point vad gäller inpluggning. :) (Sen följde massor av år på universitetet, men så effektiv var jag nog aldrig mer.)

CBA
0

Jag har svårt för att göra anteckningar samtidigt som jag lyssnar, jag tappar bort sammanhanget i vad som sägs då.

Några enstaka stödord kan jag få ner på papper men lyssnar främst och för ner det på papper i efterhand.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Niklas
0

#10: Då fungerar du precis tvärt om jämfört med mig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Icecold Angel
0

Inte alls eller väldigt få stödord… Oh schiises, kom ihåg när vi fick stödmeningar från läraren. vem minns ingenting - jag!

jag trooooor att det handlade om kristemdomen… men det kan ha handlat om sallad också Flört

Niklas
0

#12: :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
0

#12 - Färdigskrivna anteckningar är grymt! :)

Skämt åsido. Någonting som jag faktiskt upplevt som hjälpsamt är kopior av t.ex. OH-slides eller bilder mm. som faktiskt användes i undervisningen. Triggar minnet så att man kommer ihåg även själva tillfället. Om man varit vaken nog, iaf.

Solveig
0

Stödord under föreläsningen + direkta citat om det kommer något "guldkorn" funkar bäst för mig. Vi är alla olika.

Solveig
0

Jag har suttit på föreläsning om skoljuridik i dag. Hela dagen i en aula med hårda stolar och slut på luft före förmiddagskaffet. Vi hade fått alla OH-bilder på papperskopior i förväg. Min rektor hade låtit kanslisten kopiera dem rätt av och häftat ihop dem till en stor bunt. En annan rektor hade låtit förminska dem så  att  tre bilder rymdes under varandra på liggande  A4 och  randat  utrymmet bredvid. Jag satt och smygtittade på mina bänkkamrater. En gjorde mindmap till varje bild, en skrev en "roman", och en skrev stolpar och små förkortningar som han antagligen har glömt vad de betyder i morgon. Han som satt frmför mig fyllde pappret med geometriska figurer. De som hade miniatyr oh-bilder antecknade mest. Vi får se i höst hur mycket folk minns.
(Jag gjorde mindmap om det som intresserade mig och spanade på grannarna resten av tidenGlad)

Niklas
0

#10: :-) Det viktigaste är nog att man hittar en metod man trivs med. Det är bättre än ingen metod alls.

Vänliga hälsningar

Niklas

Hennum
0

jag brukar sitta på lektionerna och anteckna så att jag inte kan röra på handen efteråt. men jag skriver nog ganska mycket hela meningar. för skulle ja bara göra nyckeord skulle ja inte förstå nåt av de efteråt. jag skriver väldigt kladdigt o sådär…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Niklas
0

#18: Skriver du ner rätt nyckelord då? Tanken med nyckelorden är att de ska vara lätta att associera till något.

Vänliga hälsningar

Niklas

Memliz
0

Jag försöker föra anteckningar under lektionstid, för efteråt är det helt tomt i huvudet trots allt jag fått reda på innan :)

Men jag minns mycket av att skriva, så därför skriver jag ner med egna ord det som läraren går igenom. På några lektioner skriver jag mer än i andra, som t.ex. SO och NO ämnena , men jag använder inte mina anteckningar när jag pluggar till proven ..

Det visar sig att jag kommer ihåg vad jag skrivit även om det var för ett tag sedan. Det är lite kusligt.

En bra grej är också att repetera och skriva om sina anteckningar snyggare eller i en annan bok, då minns man dem mer.

Niklas
0

#20: Det är så vi lär oss bäst, genom att använda flera sinnen samtidigt. När du skriver samtidigt som du lyssnar ger det starkare minnen än om du bara gör det ena. Bra att du märker vilken skillnad det gör.

Vänliga hälsningar

Niklas

Kiyona
0

Skulleverkligen behöva lära mig att antecknas/ skriva stöd ord.

Jag hänger verkligen inte med, det blir långa meningar och allt blir kaos, alltid ><

hela min inlärningsteknik är väl sne. Det funkar för mig. men det tar TID. Får bra betyg nöär det väl är gjort dock ^^ men andra klagar ju jämt och ständigt på hur komplicerat jagf gör det för mig…..><

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[mysvensk]
0

Det verkar som att jag inte ljög i min artikel om anteckningsteknik alltså:)

http://studier.ifokus.se/articles/4e4c090ed4ebea7687002c55-att-anteckna