Hjälp!
Hej, första inlägget på denna sajt. Jag tänkte att det vore bra tillfälle att börja använda mig utav denna sajt då jag ska börja 8:an
Mitt största problem är att jag inte kommer ihåg något alls i skolan och jag ska börja 8:an med dåliga betyg i 7:an. :/
Det jag behöver mest hjälp med är matte, jag glömmer bort allt direkt när jag gjort ett tal. Det sätter sig inte fast i hjärnan. Hur kan man göra så att det fastnar så att man inte glömmer av det direkt? Det är inte bara matte utan dom flesta ämnen jag glömmer direkt, eller så lyssnar jag inte för det är inte intressant. Men jag vill komma in på ett bra gymnasium med bra betyg.
Hur pluggar man på bästa "sätt" ?
Kan någon hjälpa mig?
Jag vet inte om detta inlägg hamnade i rätt grupp..
Öva, öva, öva..
En del kan lära sig saker snabbt andra måste traggla samma sak många gånger = börja plugga i god tid inför ett prov en stund varje dag, du kanske behöver börja 1-2v innan provet är. Själv har jag ofta behövt minst 1v och jag klarar inte av några maratonpluggningar utan en liten stund i taget.
+Bra mat + tillräckligt mycket sömn i vardagen (man kan inte sova ikapp på helgen) + motion är nödvändigt, missar du en eller flera av dessa 3 så blir det svårare att lära sig.

Var dessutom inte rädd för att fråga om hjälp, både hos lärare och kompisar som kanske kan det bättre än du.
Anteckningar hjälper ofta bra, skriv ner vad som sägs, och renskriv sedan efteråt.
Flyttade inlägget till studieteknik
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Sömn, öva, tålamod och tro på dig själv.
Men du behöver inte oroa dig jättemycket, du kan fixa betygen i åttan, om du inte gör det så fixar du dom i nian iallafall! Sen är det viktigt att räcka upp handen och fråga läraren om man inte förstår vad han/hon snackar om.
Om du får jätteproblem med något ämne så finns det extra stöd man kan få, alltså att man får sitta i en mindre grupp eller ensam med en lärare så man får mer hjälp och dom förklarar på ett enklare sätt. Så hade jag med matte.
Vill man nånting, så går det! :) Men du behöver inte börja oroa dig för att inte komma in på gymnasiet än, bara att jobba på allt du kan och orkar, men ge allt sista terminen!
Jag hoppas att det gått bra för dig!
Om du fortfarande behöver hjälp kan du PMa mig:)