Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 3707 ggr
LillaBenice
0

hjälp ang poäng!:S

hejsan är en tjej på 14(15 i april) som bestämt mig för att bli barnmorska,då jag tycker att det verkar vara intressant och ett roligt yrke.där mn får uppleva både glada och hämska saker.Och jag gillar utmaningar.och jag vill inte bli det här i sverige igentligen utan jag vill igentligen bli barnmorska i danmark då dom inte har samma recuser som vi har här i sverige:) men jag har ett problem jag fattar inte hur mycket piäng jag behöver från gsb (grundskolebetygen).jag vill gå vård och omsorg på WUC(wardköping utbildningscenter):)

Chanku
0

För att bli barnmorska måste du först läsa till sjuksköterska och sedan vidareutbilda dig. Intagningspoängen till sjuksköterska ligger kring 17.5-18 poäng (gymnasiebetyg).

Du måste alltså gå gymnasiet före du kan bli barnmorska. Gällande intagspoängen på den gymnasieskola du är intresserad av så borde du kunna prata med sin syokonsulent på skolan.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

LillaBenice
0

Okej,Tack så jätte mycket för ditt svar:) men vet du om det kräfs höga betyg för det?

Frida
0

#2 Det beror på hur högt söktrycket är på de platser som finns på utbildningen. Många sökande till få platser ger ofta höga intagningspoäng. Det går inte att säga något generellt utan det får du fråga din syokonsulent om eller själv hitta antagningsstatisitk för.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Chanku
0

Jag själv har ganska okej betyg från gymnasiet. 2-3 G, sen ungefär hälften VG och resten MVG (totalt drygt 30 ämnen). Jag sökte in på enbart gymnasiebetygen, hamnade på tredje reserv (folk med betydligt sämre gymnasiebetyg, men som gjort högskoleprovet kom in direkt) men kom in i andra uttagningen. Intagningspoängen verkar ligga i snitt på 17.55-18 gymnasiepoäng. Det går att räkna ut hur många poäng varje betyg ger, men nu kommer jag inte ihåg hur tusan man gjorde det…

Hur många poäng du behöver för att ta dig in på gymnasiet varierar, men det kan din syokonsulent ge en uppskattning om.

Sussii92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att få 17,5 - 18 krävs väldigt bra betyg ja, 10 är i genomsnitt G i alla ämnen, 15 är i genomsnitt VG i alla ämnen och 20 är i genomsnitt MVG i alla ämnen och sedan lägger man på meritpoängen, man kan ha max 2,5 meritpoäng :) Själv ligger jag på bara 15-16 Oskyldig

#4 här räknar du ut ditt betyg: http://www.studentum.se/Raekna_ut_ditt_snittbetyg__d4766.html :)

Chanku
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Jag vet hur många poäng jag har (läser till ssk), men däremot kom jag inte ihåg hur tusan man räknade ut poängen så jag kunde inte hjälpa ts :) Men tack för länken, den är säkert till hjälp för ts sedan! :)

Och ett tips är att du gör högskoleprovet även om du har bra betyg. Jag höll ju på att missa intaget trots att jag har betydligt bättre poäng betygsmässigt än en del andra i klassen och det var ju för att de hade gjort högskoleprovet o fått bra poäng där :)

[mysvensk]
0

Poängen räknar man ut genom att sätta 10 poäng för varje g, 15 för varje vg, 20 för varje mvg och 0 för varje ig och lägga ihop dessa för att sen dela det med antal ämnen man läst. Så får man ut sitt snitt. Detta gäller alltså gymnasiebetygen.