Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2803 ggr
[hehlenaaa]
0

Tips på projektarbete?

Jag har just gått ut tvåan på gymnasiet (samhälls inriktning språk) och har självklart börjat fundera lite på projektarbetet. Hitills har jag inte kommit så lång i mina funderingar och tar tacksamt emot tips! :)

Har funderat lite på att skriva barnbok, testa någon diet, skriva om "vägen till körkortet", fördjupa mig inom olika handikapp, skriva en roman(eller novell) eller liknande, men ingenting som jag egentligen har fastnat för riktigt.

[cala02]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gör en plan för varje del, tex vägen till körkort. Vem vänder jag mig till (målgrupp) vad finns redan, vad kan jag tillföra, hur ska jag presentera det (inte alltid bokform är bäst kanske?), vad hoppas jag publiken ska uppleva? Mina elever i projektarbete fick fem olika media ämnen(presentation), eftersom de läser där, fem olika målgrupper, och fem olika geografiska områden. Sen drog de en lapp från varje del och fick spåna fram "affärsideér". Många kom fram till olika UF företag och alla fick ideér till projekt. Ibland långt från ursprunget men det var en start och oviktigt att hålla sig till de första ideérna.

[mysvensk]
0

Eftersom du studerar språk och funderat på en barnbok så kanske skriva en kortare barnbok och översätta den till så många språk du kan?

Och för att göra det mer välarbetat kan du även försöka få tag i olika barn som pratar språken och läsa sagan för dem.

Vill du göra det ännu mer kan du ha sensmoral med i boken och låta barnen diskutera det.