Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 2414 ggr
felixhaljeskog
0

19 år och fattig..

Jag är 19 år och ska börja i gymnasiet till hösten..
Får inte bo kvar i min lägenhet efter den sista augusti heller så jag vill skaffa lägenhet, men vad för bidrag kan man få om man går gymnasiet och har lägenhet?

Tacksam för svar !

[Fibbe]
0

Problemet är att du inte är 20 än.

Du kan söka bostadsbidrag, men det är max 1100 i månaden. Sen är det vanligt studiebidrag på 1050 eller vad det är. Andra halvan av det år du fyller 20 kan du söka studiebidrag och lån, precis som vi som pluggar på högskola gör.

Men dina föräldrar är underhållsskyldiga tills du blir 20 om du studerar på gymnasiet. Alla myndigheter kommer att hänvisa dig till dem.

Det är undantag om ditt gymnasium ligger på annan ort än dina föräldrar bor. Då kan du få bostad.

felixhaljeskog
0

"Det är undantag om ditt gymnasium ligger på annan ort än dina föräldrar bor. Då kan du få bostad."

Det är precis de det gör, min mor bor i Halland, min farsa bor i Stockholm men han går jag även inte ihop med.. och jag ska börja skolan i Gnesta :P

[Fibbe]
0

Då borde du kontakta kommunen där du ska börja studera så får du vägledning. Det är kommun som bestämmer hur mycket du får i inackoderingstillägg.

De kan även ge dig råd om vart det är billigt och lämpligt och bo. Är du osäker på vart du ska vända dig kan du alltid slå en signal till gymnasieskolan du ska börja på så hjälper de dig säkerligen! Eftersom skolan verkar ha riksintag så finns säker elevhem att bo på. Antingen korridor eller mindre lägenheter anpassad för studenter. Kolla upp det är mitt tips Flört

Problemet är att det är lite olika i varje kommun så det är svårt att svara på generellt!

felixhaljeskog
0

Okej tack för dina svar iallafall ! :D

felixhaljeskog
0

Du som verkar ha lite koll på saken, vet du ifall man får ta Studielån när man går i gymnasiet? om man är 19 år lr måste man vara 20?
eller är de bara om man går i högskola?

[Fibbe]
0

Du får ta studielån om du går gymnaise.

Du får börja ta studielån andra halvåret du fyller 20 som jag förstått det. Om du fyller 20 i år så kan du alltså ta studielån nu till hösten. Men fyller du nästa år kan du börja ta studielån till nästa höst.

Här har du lite info från CSN:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/aldersgranser