Studieuppehåll mitt i en termin
Hur blir det med CSN om man slutar mitt i en termin, utan att kurserna är avslutade?
Det är pga vård av barn isf. Jag kan ju omöjligt veta när den lilla vill titta ut. Jag kanske inte ens (även om kurserna är en i taget) hinner läsa klart kursen jag läser? Måste man betala tillbaka allt CSN man fått den terminen då?
/Chamisias vän
Meddela CSN om att du inte läser längre (när det händer) så avbryter de utbetalningarna så slipper du problem senare med att inte kunna ta mer studielån för att du missat kurser som du egentligen inte läst.
Vad gäller återbetalning och sådant så första året ska du ha klarat 50% av dina kurser för att få fortsatt studielån kommande år, därefter är det 75% som gäller. Återbetalningsskyldig blir du först från och med januari ett år efter att du slutar ta studielån. Exempelvis, tar du ditt sista studielån i juni 2011 börjar du betala tillbaka i januari 2013. Detta gäller om du inte har haft en annan inkomst som överstiger det fribelopp som finns. Då kan du bli återbetalningsskyldig tidigare eftersom du har fått mer pengar än vad du är berättigad till.
Ring och prata med CSN så får du bättre information om vad du kan göra i din situation.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft