Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 718 ggr
johan
0

Att ta till sig kunskap snabbt

Ibland när jag ska förbereda mig för att hålla en ny kurs är det rätt kort om tid. Då är det viktigt att kunna plocka fram den viktigaste information på ett snabbt sätt.

Ibland går det relativt lätt, men när det är programvaror som man själv aldrig skulle ha nytta av är det mycket svårare och det blir till att söka på nätet och läsa tjocka böcker.

Finns det några smarta tips för att ta till sig så mycket information ur en bok på så kort till som möjligt? Hur gallrar man ut det onödiga utan att riskera missa något viktigt? Hur kommer man bäst ihåg informationen?

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag tror att svaret på den här frågan bland annat kan vara mindmaps, som du frågade om i en annan tråd. Med dem kan du få in väldigt mycket information, och relationen mellan olika saker, på liten yta. Dessutom hjälper det minnet så att du kommer ihåg lättare.

När det gäller läsning finns det fårstås också en del att göra. Börja med att läsa baksidan och innehållsförteckningen i boken. Det brukar ge en god uppfattning om vad boken handlar om. Bläddra lite i den och läs de delar som verkar intressanta. I en del böcker finns det ett register i slutet. Titta i det. De ord som har många sidhänvisningar brukar vara viktiga. Läs om dem.

Efter ovastående bör du har fått en hygglig koll på ämnet. Förhoppningsvis så bra att du har en uppfattning om vad du ska koncentrera dig på.

Snabbläsning kan också hjälpa till. Ovanstående är en del av det, men snabbläsning innehåller en hel del mer som gör att du lär dig läsa fortare. Du kan börja med att läsa artiklarna under kategorin läsning. Där finns en del om snabbläsning.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Erik
0

Har tittat ett antal gånger på Photoreading för just sånt. Tycker ibland att det fungerar, och ibland har jag ingen aning om ifall det ger någonting alls. Någonting som är bra med det är dock att det känns som om man lär sig något. Har iaf för mig en lugnande effekt. =)

Niklas
0

#2: Har du lärt dig från boken, från en kurs eller på något annat sätt?

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
0

Jag skaffade Photoreading "Personal Learning Course" för länge sen. Fick den på 8 kasettband (praktiskt… ;)) med boken och lite extra material.

Niklas
0

Lustigt, just i dag fick jag deluxevarianten av den kursen, fast på CD och DVD. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Erik
0

Meh!! :)