Hundutbildning
Hej allihopa!
Jag har byggt upp ett litet stressmoment och har en aning panik just nu, och det är just vidarutbildning.
Jag går andra året på ett naturbruksgymnasium inriktning djurvård och ska nästa termin börja läsa hundkurser.
Jag hade först tänkt att utbilda mig till djursjukvårdare (fast det heter väl ngt annat nu för tiden), men fick nyss reda på att intagningpoängen är nästan på topp. Och även om jag ansträngde mig till tusen skulle jag nog inte klara detta.
Jag vill verkligen inget annat än att jobba med hund. Jag brinner verkligen för det och det är det jag älskar mest.
Så nu när alla mina broar (istort sett) har rasat så undrar jag om det finns ngn liten kunnig människa som kanske kan ge mig förslag på bra yrken inom hund, vidarutbildningar och så vidare! Tacksam för all hjälp jag kan få!
Hej! Jag går också andra året på naturbruksgymnasium med djurinriktning. Fast vi har redan i 1an läst hundkurser, men det är nog för att skolan har hundprofil :)
Har också tänkt på vad jag ska bli sen efter gymnasiet och jag vill också jättegärna bli veterinär eller djursjukvårdare, men mina betyg räcker nog dessvärre inte. Vill också jättegärna jobba med hund i framtiden. Och vet du vad? Det finns massor av möjligheter!
Kolla in denna sida: http://hundkartan.se/index.php/Hundyrken/
Man kan jobba som assistanthundtränare, djurskyddsinspektör, djurvårdare i djurpark, hunddagis, hundförare - polis, hundförare - tullverket, hundförare - väktare, hundinstruktör, jobba med rehab och friskvård, hundfrisör. Ja det finns flera jobb att välja mellan :) om man tänker efter.
Själv funderar jag starkt på att jobba som hundförare i tullen. Då får man först utbilda sig till tulltjänsteman, och då läser man en 1-årig utbildning hos vid tullverkets skola i Norrtälje. Utbildningen är kostnadsfri! Och man får lön under utbildningen. Sen jobbar man utan hund nått år innan man kan gå en utbildning som hundförare. Också den utbildningen är kostnadsfri och man får lön under tiden man utbildas. :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hej!
Tack så mkt! Känns verkligen bra att se lite olika alternativ! Jag ska absolut kolla in sidan!
Det låter jätteintressant! Lycka till med alla studier då och tack för hjälpen igen! :D
Ingen fara, lycka till du med! :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sedan kan man också efter gymnasiumet utbilda sig till hundinstruktör & när man är färdig utbildad kan man börja jobba på omplacerings hem för hundar :)
Åhhh! Det låter jätteintressant! Tack så mkt :D
Hur/var utbildar man sig till hundinstruktör?