Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1264 ggr
Wand
0

Vilka kurser för lärarutbildning?

Jag går första året på gymnasiet och är ganska säker på att jag vill söka in till högskolan då jag är klar här, och då är det Svensk- och Engelsklärare som jag vill bli. 

Dock har jag ingen aning om vilka kurser och hur mycket poäng jag måste ta med mig ifrån gymnasiet för att detta ska kunna genomföras.

Jag har läst alla A-kurser nu under året och kommer fortsätta med B-kurserna i 2:an. Sedan i 3:an tänker jag läsa Engelska- och Svenska C för att det är så himla roligt.

Finns det något annat jag måste läsa upp/ta in för att "min dröm" ska uppfyllas?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sehvrin
0

Jag vet inte vad som krävs, men kan tipsa om att titta på studera.nu där det ofta finns länk till programmens egna sidor där den informationen borde finnas.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Wand
0

Tack så mycket!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[cala02]
0

Du måste klara alla kärnämnen, minst g, och vara godkänd i minst 2250 poäng. Man kan alltså missa två hundra poängskurser. Det kommer räcka med godkännt i snitt eftersom så få söker lärarhögskolan, meritvärdet kan alltså räcka med lågt värde, men ju mer du kan desto bättre går själva lärarutbildningen.