Studier iFokus

Studier

Etikett: 01-allmänt-om-studier
Läst 1604 ggr
[ninnakm]
0

Behöver hjälp med följande frågor, Geografi.

Hej!

Jag behöver hjälp med följande frågor av rent intresse.

• Hur vet man att man är norr om norra polcirkeln?
  • Hur vet man att man är vid ekvatorn?
  • Om vi har vinter i sommar i sverige, hur kan dem vid ekvatorn fortfarande ha det varmt?

Tacksam för svar!

bea28
0

Norra polcirken: det är midnattssol = sol hela natten på somrarna. På vintern är det istället mörkt under dagarna. Årstidsväxlingarna är stora.

Ekvatorn: När solen står i zenit (alltså solens högsta punkt under dagen) så är din skugga rakt under dig. I sverige är den alltid lite vinklad. Vid ekvatorn har man inte heller några årstidsväxlingar.

Varför är det så? Jo, jordens axel är lutad. Det är det som gör att vi har årstider. Ekvatorn är nästan alltid lika nära solen hela tiden och det gör att årstiderna varierar väldigt lite eller inte alls. Ekvatorn tar emot lika mycket solstrålar/energi/värme året om, eftersom att avståndet mellan solen och ekvatorn inte ändras.

Här uppe i norr är det annorlunda. I och med att Jordens axel lutar växlar avståndet mellan solen och mängden energi/värme som träffar oss varierar. När norra halvklotet är som längst bort ifrån solen ( när minst energi träffar oss) har vi vinter. På sommaren är vi som närmast och då blir det varmare.

http://www.youtube.com/watch?v=DuiQvPLWziQ Informativ film om årstider. Dock är den på engelska, men man ser ganska bra hur jordens axel lutar och hur det påverkar årstiderna.

Var det tillräckligt bra svar på frågorna? :) (Btw, gör du ett inlämningsarbete, kopiera INTE svaren rakt av. Dels för att du då plagierar mig och dels för att din lärare kan med hjälp av ett program se om du kopierat text från internet.)

[ninnakm]
0

Tack så mycket för svaren! Nej det är inget inlämmningsarbete, men det hör till skolan dvs vad jag måste kunna och har varit sjuk, och det står inte i boken så min lärare har pratat om det på lektionen. Tack än än en gång superbra svar!:)

moondancer
0

#1 Bra svar, kunde inte ha sagt det bättre själv :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus