Stressad till max!
Jag började plugga distans via Hermods i måndags, läser två 100p kurser som ska vara klara till slutet av maj.
Tycker det är jättekul och intressant men herregud vad stressad jag är! Kan inte se hur jag ska hinna klart med allt. Har suttit med näsan i böckerna hela dagarna och nätterna och har inte ens kommit igenom studieguide 1 i en kurs än. Den andra kursen har jag inte ens börjat med…
Eftersom jag pluggar heltid så "ska" det räcka med 8 h/dag 5 dagar i veckan men hinner man verkligen då?
Resten av livet måste ju funka med. Städning, tvätt, matlagning, diskning och djuren måste jag ju fixa också.
Jag har lätt för att lära mig, läsa och skriva så där är det inga problem. Men med all stress jag känner så snurrar det runt i huvudet på mig och jag får svårt att koncentrera mig. Hade problem med sömnen redan innan och nu är det ännu värre, har sovit 6 timmar sedan måndag, vilket inte gör saken bättre…
Ni som pluggat distans och heltid: hur har ni lagt upp det så att ni känner att ni hinner med?
Just nu läser jag de kapitel jag ska och tar anteckningar i ett block samtidigt, jag lär mig bäst genom att skriva ner. Men det känns som att det kanske är väldigt tidsödande? Läser jag ett kapitel utan att skriva går det ju mer än dubbelt så fort, men fastnar å andra sidan inte lika bra.
Jag måste verkligen få nån sorts stabilitet i det här, jag funkar inte bra utan sömn så fortsätter det såhär så kraschar jag om nån månad…
Grejen är den att jag ju såklart får bidrag+lån från CSN och jag känner mig väldigt pressad att få bra betyg då jag inte har möjlighet att betala tillbaka alla pengar igen sen…(ja lånet såklart då men det är ju en liten summa/mån, inte en stor klumpsumma)
Att umgås med djur är att vila sin själ
Ingen som vill dela med sig av hur dom gjort för att få struktur i sina studier?
Nu har jag inte läst distans, men utifrån mina studieerfarenheter:
Man måste inse att det inte fungerar om man inte tillåter sig fritid och sömn. Man kanske tar sig igenom saker snabbare, men lär man sig? Det fungerar, för mig, på sin höjd att dra ner på sovandet veckan innan tenta för att pressa in det sista, men skulle jag hålla på under längre period så skulle det inte fungera alls!
Att schemalägga sin tid kan hjälpa. 
Och när det gäller CSN så är det väl så att man "bara" får svårare att beviljas studielån i framtiden om man inte uppnår godkänt resultat. Men där får andra rätta mig om jag har fel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt förslag är att göra ett schema som du följer.
HAr själv inte läst på distans, men kommer göra det till hösten, genom Hermods faktiskt.
När man läser intensiv kurser får man räkna med att det tar upp mycket tid, men man får inte glömma pauser och sin fritid. HAr du inte någon lokal som Hermods disponerar som du kan gå till och få lite hjälp?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gå efter kunskapsmålen och försök göra egna instuderingsfrågor. Har du tillgång till gamla tentor så gör dessa.
Schemalägg din tid så du vet vad du ska göra och vilken tid.
Nu läser jag inte på distans, men på heltid och har en hel del dagar där jag inte sitter på föreläsningar :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Tack för alla svar :)
Jag har fått ro nu. Lyckades få tag i min studieplan och insåg att jag låg över en vecka före… Nu har jag inte pluggat alls på flera dagar då jag måste lämna in dessa två uppdrag innan jag kan fortsätta och dom går inte att lämna in förren 3 och 4 april.
Förut kunde jag inte se min studieplan så jag hade ingen aning om hur jag låg till men nu känns det bättre:)