Räkna ut arean
Dela figuren i fyra delar (tre rektanglar och en triangel), räkna ut arean på delarna separat och lägg ihop för att få svaret… =)
Jassica-B: Det gör det också, så länge hela ytan täcks in i någon figur så spelar det ju ingen större roll om man delar in den i tre eller tio bitar… Tre kanske är enklast dock, personligen anser jag att fyra är något tydligare, svaret blir rätt med vilket som… =)
Däremot är jag fundersam på hur måttangivelserna på kortsidorna kan anses korrekta…?
Tillägg; alla siffror är ju helt fel, är detta verkligen uppgiften?
Vad menar du med att alla siffror är helt fel? jag tycker att det ser rätt ut. Mellanrummet mellan två svarta punkter motsvarar 30 cm.
Måtten tillhör HELA den grå figuren och inte alla de färgade små figurerna. :)
HAH! Det stämmer alldeles korrekt Moa-
Det ska givetvis stå 90 cm på kortsidorna 
Okej, jag blev lite fundersam på hur detta skulle stämma…
Jag har fortfarande problem med hur måtten är angivna på långsidorna, övre delen är 480 cm, den undre 360 cm + 120 cm, hur fungerar det när man sen ska ta hänsyn till "triangeln"?
Hur räknar jag ut arean av en triangel om jag bara vet längden på två av triangels sidor? :P
Va? Du räknar väl alltid ut arean på en triangel med två sidor gånger varann delat med två?
Jag vet inte, jag har inte gått i skolan på hundra år, det är därför jag frågar :P
Så jag tar alltså först 30*30=900
Sedan delar jag svaret på två 900/2=450
Eller?
?? = 210 - 90 - 90 = 30 = höjden
bredden = 480 - 90 - 360 = 30
Så ja, svaret blir som du säger, men du kan inte göra riktigt så som du skrev (dock blir siffrorna samma i ditt exempel). Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Triangel
Blev dock bättre när du angav rätt siffror… =)
You lost me :P
Ja, svaret på triangeln som du räknade ut är rätt, men du ska räkna bredden gånger höjden delat på två. Det var inte det var inte där du skrivit in måtten i figuren, därför jag försökte förtydliga det. Men rätt svar räknade du fram! =)
Länken visar annars exakt vart och hur du ska mäta och räkna…
hänger fortfarande inte med.. :P sorry
I figuren i #8 har du skrivit ut längderna på två av triangelns sidor och ?? på den tredje. Den "snea" biten av din triangel kallas hypotenusan, de andra två är höjden och bredden.
Du kan inte ta hypotenusan gånger en annan sida och sedan dela med två utan du måste ta höjden gånger bredden delat med två. I just det här fallet har dina siffror blivit rätt eftersom din triangel är liksidig (=alla sidor är lika långa). Men i framtiden får du inte glömma vilka "sidor" det är som gäller, dvs (höjden*bredden)/2.
Det är det Moa- försöker berätta för dig.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#5 Nu hajar jag ju! Man räknar ju ut det som en "osynlig kvadrat" för att förklara det bildligt. :P
Tack för förklaringen Frida!
Precis! Det gäller oavsett hur triangeln ser ut, man får då bara passa sig vad som är höjden i triangeln för det kan vara lite lurigt i vissa fall om man inte stött på det innan.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
på så vis.. jag ska försöka att lägga det på minnet å se till att räkna rätt i fortsättningen. Tack ska ni ha! :)
Jag är inte avunsjuk på dig! Jag slet som ett djur med mattekurserna, som jag är klar med nu som tur är… :)
Ett tips är i alla fall att som de ovan visat att alltid försöka dela in i så många bekanta figurer du kan om det är såna konstiga former.
Jaa, vad ska man säga. :P Alla är inte lika begåvade…
#20 Jag tyckte matten var jobbig. Jag är estetisk dock, så jag har väl "fel" halva av hjärnan på min sida så att säga. ;P
Alla har väl haft det kämpigt i skolan antar jag :P