Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 3245 ggr
[liljuhvit]
2011-01-27 13:02
0

Studiemedel + 18 år

Hej!
Jag är 18 år gammal och har kommit in på en vuxenutbildning på gymnasienivå. Omvårdnad. Jag har ett för mig, stort problem. Eftersom att jag inte är 20 så är inte jag berättigad till studiemedel, alltså att kunna ta studielån. Jag har fått en lägenhet som jag verkligen, verkligen vill kunna ta. Jag orkar inte bo hemma längre, utan har bott i en kappsäck i flera år. Jag har bott runt hos vänner och släkt. Jag har tillochmed ringt soc för att försöka få någon slags hjälp av dom men icke. Vart ska jag försöka vända mig? Jag är helt vilse.

moondancer
2011-01-27 20:31
0

Testa att ringa CSN, dom kanske vet något sätt att kringgå att du inte är berättigad pengar…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Malin]
2011-02-20 16:58
0

Det måste ju finnas någon slags lösning! Hade en kompis som läste ungefär så tidigare och hon fick ju studiebidraget men sen vet jag tyvärr inte med.. det räcker inte med bara bidraget eller?

Sussii92
2011-03-10 12:13
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även dem som är 19 har rätt till förlängt studiestöd :) Fyller snart 19 år själv och pluggar fortfarande så vet att du rätt till det :) men man måste själv ansöka om det, ring CSN och hör med dem hur du ska göra :)

[Moa-]
2011-03-12 07:27
0

Sussii91; studiebidraget som du får för studier på gymnasiet täcker inte en persons levnadskostnader som till exempel hyra och liknande.

liljuhvit; det där är ett stort och känt problem tyvärr, vet flera som varit i samma situation. Dock hade de även svårt att bli antagna till vuxenutbildningen, då du fortfarande hör till gymnasieskolan när du är 18 år gammal. Har du verkligen fått klartecken från skolan om att du är antagen? I vanliga fall måste man vara över 20 år gammal för att bli antagen till den typen av utbildningar.

Har du föräldrar som stöttar dig och du vill läsa på gymnasienivå så finns ju inackorderingsbidraget, om du vill läsa en utbildning som inte finns i din närhet. Detta täcker dock inte heller de totala kostnaderna, utan kräver föräldrar villiga att bidra med det övriga. Som sagt måste du då läsa en utbildning som inte finns i din hemkommun med ett visst antal timmars restid för att bli beviljad detta.

Skriv gärna hur det har gått för dig, ser att det är länge sedan du startade tråden!

Sussii92
2011-03-15 18:23
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Givetvis men det är alltid något sedan får du söka särskilda bidrag och liknande.