Ute i sista minuten
Jo, jag är en person som alltid brukar hamna i sista sekund när det gäller arbeten. Nu senaste är mitt projektarbete som ska vara klart och inlämnat imorgon, som jag inte är riktigt klar med dock, men som tur är så hinner jag göra klart det imorgon.
Men problemet är att varje gång jag hamnar ute sådär sent, så blir jag hur stressad som helst och det är ganska jobbigt, jag försöker göra upp en liten plan men så fort jag hamnar efter i den så är det kört och jag sitter där dagen/dagarna innan ändå. Och om jag av någon anledning ändå inte hinner till deadline så blir det att jag nästan bara struntar i det eller är väääldigt sen, som värst så var jag två år sen med en uppsats.. Nu gick det dock bra med den kursen och fick MVG, men jag vet att det här inte kommer fungera i all evighet.
Så vad är era bästa tips så att man slipper sitta där dagen innan?
- Medarbetare på studier.ifokus
Inga tips dessvärre, är likadan själv 

Mvh Stephanie 

Jag har börjat schemalägga mina "fria" dagar (dvs de dagar då jag inte har föreläsningar hela dagarna). Ett pass är en timme och så schemalägger jag x antal timmar som jag tycker behövs. Skriver upp vilket ämne som ska läsas. Brukar inte skriva exakt vad som ska göras, men det kan man ju alltid göra.
Det allra bästa är ju att göra klart sakerna direkt man får uppgiften. För börjar man skjuta upp det ("Äsch, jag tar det imorrn…") så är det kört…
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har blivit vän med loggboken och använder den fligit för att hitta luckor där jag har tid att göra saker som jag vill :) Det handlar om planering som är a och o i detta :) Du måste senast veckan innan veta vad som kommer hända och sedan i princip räkna ut att du kanske behöver 3 dagar på dig att plugga till provet på fredagen, ja då börjar du plugga på det på tisdagen. Jag brukar säga att för mig är det minimum 2 dagars hårdpluggning som gäller men gärna 3-4 om plugget tillåter :) Har du flera prov och de ligger dagen efter eller med bara en dag emellan så måste du prioritera vilket ämne du ska satsa mest på och då läser du på detta och när du känner att du kan detta så tar du nästa. Ett annat tips är att läsa lite varje dag innan prov men detta är otroligt svårt att göra det vet jag själv, motivationen finns inte alltid där :P Men steg 1 för att slippa stressa är fram med loggboken, kolla över vad du har att göra och sätt dig ner och planera och tänk ut hur mycket tid du behöver för varje del och skriv alltid ner allting :)

Tack för tipsen. Får införskaffa en kalender, så att jag får lite koll på allt som ska göras, sen får jag se till att faktiskt följa den också :)
- Medarbetare på studier.ifokus