sjuksköterska kostar??
Hej!
Jag är 19 år och funderar på att läsa vidare till sjuksköterska på högskola. Jag har fått höra olika saker ang. kostnader för detta.
vissa säger att det är gratis upp till en viss ålder? typ 21 år? vad gäller?
sen en fråga till. kan man läsa upp t.ex matte B på folkhögskola? alltså ta enstaka kurser på folkhögskola.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Att studera på högskola och universitet är gratis, däremot tillkommer kurslitteratur och eventuella kåravgifter.
Ska du bara läsa Matematik B rekommenderar jag Komvux istället. Kontakta annars din närmsta Folkhögskola och hör med dem direkt om vad som gäller.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#1 Kåravgifter är numera frivilliga, men vill man stödja sin kår bör man naturligtvis betala.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#2 Därav ordet "eventuella". 
Men det är även en sanning med modifikation. På Chalmers har vi fortfarande en obligatorisk kåravgift. Men jag har svårt att tro att så värst många av oss skulle sluta betala kåravgiften, det är ju faktiskt inte för inget som vi har Sveriges bästa studentkår.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#0 Och även om det är frivilligt så är det alltid bra att gå med ändå, inte bara för att stödja utan för din egen skull också, kåren är ju som facket - de kan hjälpa dig med mycket om det blir strul.
(Det kostar 100:- per termin)
Sen tror jag att just Folkhögskolan kostar pengar. Den vanliga högskolan/universitet är gratis. Bara kurslitteratur och studiematerial (penna, anteckningsblock etc) som kostar.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Håller med ovanstående, det är gratis bortsett från kostnader för studentkår och kurslitteratur.
Rekommenderar dock också att läsa matte b på komvux om du kan det! Den kanske finns på distans också?
#4 På min högskola kostar det 300kr per termin så det är nog olika var man studerar. 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
#6 Naturligtvis. Men jag har läst i både Borås och i Göteborg och där kostade det 100 kr, efter att obligatoriet slopades, så jag bara antog att det gällde över allt. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Läser till ssk nu och även om själva utbildningen är gratis så kostar kurslitteratur och resor till fältstudier (på vår skola får man bidrag med en resa dit och en tillbaka, oavsett hur många dagar det är) en hel del pengar. Man tjänar MASSOR med att köpa gammal kurslitteratur, så håll en öga på sajter där det säljs begagnade böcker.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se