Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 3372 ggr
[Mharya]
2011-02-15 17:12
0

Bokrecension

Jag ska skriva en bokrecension om boken Anne Franks dagbok. Vi skulle läsa en bok som utspelade sig under något krig. Jag valde andra världkriget och bättre bok än Anne Frank kunde man väl inte välja? Trodde jag. I boken är det ju bara påhittade historier hon hittat på.

Vi har börjat med att skriva läslogg, men det har inte med det här att göra. Jag behöver lite tips och råd på hur jag kan skriva en RIKTIGT bra bokrecension. Jag vill få den jättebra eftersom jag siktar mot ett högre betyg.

Det som ska vara med i recensionen är: (Citerar av vad min lärare skrivit)"…vad boken handlar om, lite kort om huvudpersonen, miljön etc. Du ska även skriva kort om författaren. Te x vad författaren har gjort innan, vart han/hon kommer ifrån, var personen med i kriget osv?"

Vore tacksam för lite hjälp. Går i 9:an och vill verklgien få höga betyg i alla ämnen. Tips är jättevälkommet! :)

moondancer
2011-02-17 00:08
0

Oj, jättelänge sedan man gjorde något sådant. Jag har tyvärr inga direkta tips att komma med, men du får gärna skicka ett pm till mig med den när du skrivit så kan jag i alla fall läsa genom och ge lite kritik på hur du har skrivit :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Mharya]
2011-02-17 11:15
0

Fick samma svar från ina äldre syskon, dem minns inte hur man gör, haha. Men tack så mycket. :) Kanske skriver ett PM sen. :D

Nali
2011-02-17 16:19
0

Jag hade en muntlig recension för någon vecka sen om Oliver Twist (skiiiitkul…not) boken var inte i min smak och läste bara 58 sidor av ungefär 500, fick ändå vg+ pga jag visste så mycket om boken ändå.

Jag berättade bokenshandling och även lite vad som hände i boken. Jag berättade även om när boken kom ut, om författarens andra böcker, vad författaren och folket tyckte om boken, att han skrev boken i små noveller som publicerades i tidningen och att berättelsen ändrade riktning beroende på vad läsarna kommenterade.

Jag haraldrig läst anne frank bara kollat på filmen när jag var 8¨år gammal och jag gillade filmen.

Berätta om henne, om hur ett koncentrationsläger ser ut, vad budskapet är osv.

Hoppas det hjälper!

[Mharya]
2011-02-17 16:27
0

Tack Nali, det hjälpte mig mycket. :) Fick nyss reda på att den ska vara inne idag. :S oj oj, men tror jag nästan är färdig med den. :) Ska göra någora justeringar nu när du skrivit lite. ^^