Hjälp med framtida utbildning/jobb
Varning för långt inlägg. 
Jag känner oro och ångest inför framtiden. Jag går just nu sista året på gymnasiet, och jag vet ännu inte vad jag vill jobba med i framtiden eller hur det blir med högskolestudier. Det känns som om jag borde bestämt mig för länge sen, men jag har helt enkelt inte hittat någon utbildning/jobb som passar mig även om jag letat som en galning.
Mitt största intresse är djur av alla sorter. Jag vill också i första hand jobba med djur. En dröm jag har är att driva en egen djurklinik samtidigt som jag har ett omplaceringshem för smådjur eller en marsvins uppfödning.
Problemet är att det inte finns någon djurutbildning som passar mig.
Den ultimata utbildningen skulle vara att plugga till Djursjuksköterska vid SLU. Den utbildningen har dock en intagningspoäng på 19,33, vilket jag aldrig kommer gå ut med. (Jag kommer gå ut med ca 14-15.) Att komma in på den utbildningen via högskoleprovet är förmodligen inte heller ett alternativ.
Självklart finns det många andra djurutbildningar.
(Jag utgår ifrån DENNA sida.)
Många av dem handlar om hästar - vilket inte intresserar mig.
Många andra kräver förkunskaper som Ma D och Ke B, dessa ämnen intresserar mig inte det minsta och jag skulle förmodligen inte få betyg i dem om jag så försökte. (Jag har godkänt i Ma C och Ke A.)
Ett annat alternativ jag har funderat på är olika yrkesutbildningar inom hund området. T ex: instruktör, hundpsykolog mm. Dock kostar dessa utbildningar en stor summa. Dessutom har jag inte möjlighet att skaffa en egen hund under tiden som jag bor hos mina föräldrar, pga. att min pappa är allergisk. Min pojkvän och andra personer i min närhet har hund, och jag känner ett stort intresse för dessa. Men det känns ändå som att jag borde ha hund på heltid innan jag bestämmer mig för att jag vill ägna en stor del av mitt liv åt dessa varelser.
En helt annan inriktning som jag funderat på är Jurist. Argumentation intresserar mig och jag har lätt för att läsa och skriva. Där kommer betygen in i bilden igen, de flesta juristutbildningar har 18-19 som intagningspoäng. Det känns därför inte heller som om det är en framtidsväg för mig.
Jag har också funderat på någon form av grafisk design utbildning. Vi håller mycket på med sånt i skolan, dock tvekar jag om det verkligen är någonting som jag vill jobba med.
Andra alternativ har jag övervägt men valt bort. Det är verkligen djur som lockar mest.
Hur kan jag göra? Det känns nästan hopplöst och jag har nästan gett upp letandet efter "min" perfekta utbildning. Vilka alternativ finns det? Känner ni till några andra utbildningar som inte står med på hemsidan jag länkade till? Alla möjliga tips och råd är välkomna.
Jag vill få igång mitt tänkande igen, lite inspiration skulle hjälpa!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Du skulle även kunna läsa biologi, med inriktning etologi (djurs beteende).
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Jag vet inte vart du bor. Men det är så mycket lättare att komma in på utbildningar utomlands. Då de inte har samma antagningskrav som vi har här…
Själv har jag sökt till veterinärsjuksköterska i Danmark, men jag vet inte om deras utbildning är godkänd i Sverige. Ska höra med jordbruksverket, fast jag har inget emot att jobba i Danmark. Finns även djurskötare med inriktning på djurparker, hästar och försöksdjur.
Tipsar även om djursjukvårdareutbildning i Skåne. Önnestadsgymnasiet har i år startat en sån utbildning. Kravet är att man ska ha gått på naturbruk och sen gallrar de ut på betygen och till sist är det muntligt prov.
Man kan välja mellan smådjur (då hamnar man i Svalöv som har samarbete med Önnestadsgymnasiet) eller stordjur (är besviken att de inte kunde ha mer information att stordjur skulle handla mest om hästar). Jag valde stordjur och hamnade som 6:plats i reservlistan.
Vill påpeka att den utbildningen inte är legitimerad (så man får bara intyg på att man har gått på utbildningen, men man får inte något certifikat) som det är i Skara. Och att den är bara 2-årig. Visserligen så ligger dem i diskussion om utbildningen ska vara godkänd för certifiering av eleverna som tar examen där…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
En av våra tidigare djurvårdselever (jag är just nu tjänstledig från mitt lärarjobb) hade inte betyg för att läsa till veterinär och våran skola ger sällan sånt som matteC, kemi och liknande för ingen av dem brukar klara det. Vi har låga intagningspoäng. Men vår tidigare elev har hört av sig från sin internationella veterinärutbildning i ungern och det verkar funka bra.
Så är det ett yrke du verkligen vill ha fundera på en utlandsutbildning.
Och det behöver ju inte bli längre bort eller dyrare. Ex. i ungern räcker studiebidraget långt och det går billiga flyg. (annat var det när man pluggade i skåne och sedan skulle hem norrut, svindyrt både att åka tåg och flyg.)
Är det en högskoleutbildning/kurs eller pratar du om gymnasiet?
Jag går teknik med inriktning design på gymnasiet, men har valt till Biologi A som individuellt val.
Utbildningar utomlands har jag faktiskt inte funderat på så mycket. Tanken skrämmer mig faktiskt lite, att nästan behöva lära sig ett helt nytt språk (även om just danskan inte är överdrivet annorlunda i jämförelse med svenskan). Meddela mig gärna när du vet om utbildningen är godkänd här!
Vet du hur intagningspoängen är på den utbildningen? Är det samma system som här i Sverige (t ex att det krävs 16,5p)? Jag kommer som sagt gå ut med ca 14-15p, tror du att det är tillräckligt?
Utbildningen i skåne som du pratar om, är det en gymnasieutbildning? Jag vill ju inte gå om gymnasiet, om man säger så. Dock går jag ju teknik och inte naturbruk, så det verkar inte vara en möjlighet ändå.
Jag ska ta mig en allvarlig funderare gällande utlandsutbildning. Efter utbildningen vill jag dock flytta tillbaka till Sverige, så frågan är om utbildningen är godkänd här.
Dock vet jag inte om jag vill plugga/flytta utanför norden.

#4 Jo, språket skrämmer mig också. Men det tvingar ju en att använda det ofta, så tillslut så kan man prata det :) Sen är man inte den enda svensken som läser till veterinär utomlands. Ett tips att hitta en kompis som också ska gå på den utbildningen, så har man stöd…
Danmark har inga intagningspoäng (tror jag inte, men de har inte samma system som vi har här i Sverige), inte iallafall den utbildningen jag har sökt. Kravet är att man ska ha gått grundskolan (9 år), sen beror det på vilken utbildning man söker till också.
En del kräver att man har gått en viss gymnasieutbildning, och ibland kräver vissa utbildningar att man ska gå på förutbildningen om man vill läsa till agronom till exempel. Man måste gå en förutbildning innan man kan söka till agronomprogrammet.
Veterinärsjuksköterska och djurskötare kräver att man ska ha praktikplats på ett lämpligt ställe för att kunna komma in på utbildningen. Kan även söka på kvot, så man kan komma in utan praktikplats. Dock så är det svårt att komma in utan praktikplats. Själv sökte jag på kvot, ska få svar i december om jag kommer in. Sen startar skolan i januari, och det är inget gymnasie utan eftergymnasial utbildning…
Nej, djursjukvårdare i Skåne är ingen gymnasieutbildningen. Inte den jag tänker på iallafall. Det är en s k yrkeshögskola, alltså eftergymnasial utbildning.
Hur "väljer de ut" elever om de inte har intagningspoäng? Låter nästan som om de skulle lotta hej vilt. Eller är det svag konkurrans om platserna?
Gällande praktikplatserna, kan man praktisera i Sverige eller är praktik i Danmark ett krav? Hur lång ska praktikperioden vara? Utverderar praktikplatsen mitt arbete och hjälper på så sätt skolan att avgöra om jag är en passande elev eller inte?
Är detta en högskoleutbildning? Eller KY, yrkesutbildning, eller någon annan slags utbildning?
Kan denna utbildning liknas vid SLU:s Djursjuksköterska utbidning, som jag skrev om i mitt första inlägg?
Veterinärsjuksköterska utbildningen i Danmark verkar vara ett snäpp över SLU:s med tanke på namnet…
Hur många år pågår utbildningen föresten?
Vad kan jag jobba med när jag är färdigutbildad? Kommer jag ha tillräcklig kunskap/rättighet för att öppna en egen klinik?
Har skolan i Danmark någon hemsida där man kan läsa mer om denna utbildning? 
Nu har du förmodligen inte svar på alla mina frågor, men jag tackar hjärtligt för all information. 
Yrkeshögskoleutbildningen för djursjukvårdare i Svalöv ger ingen legitimation och man kan heller inte bli godkänd för att få legitimation efter utbildningen. För att få söka godkännande för att få legitimation så måste man antingen ha läst i Skara eller ha arbetat på klinik minst 6 år innan år 2014. Så när man är klar på den utbildningen så kommer man varken få vaccinera, ge intravenösa injektioner, ge bedövning, söva eller något annat sådant som de som gått i Skara får göra. Det enda man får göra efter Svalövs utbildning är att klippa klor, rengöra burar, enklare sårvård och andra enkla saker som även helt outbildade personer får göra.
Jag går denna utbildningen just nu och jag och många andra i klassen funderar på att hoppa av på grund av detta. Just för att vi tar studielån för att studera i två år, men vi kommer inte att får ha andra arbetsuppgifter än vad helt outbildade personer kan ha. Skolan säger bara att vi inte ska oroa och för att det säkert ordnar sig, men det känns inte som att man kan lita på dem riktigt. För de ger oss knappt någon information om detta alls, utan det vi elever har fått veta har vi fått ta reda på själva genom att ringa jordbruksverket och andra ställen. Så man undrar mest varför denna utbildningen startades när den inte kommer att ge oss någonting.

#6 När man söker in på kvot så ska man skriva ett brev om varför man vill att de ska välja en, samt ett CV.
Du kan också läsa där vad som gäller om praktikplatserna.
#7 Tur att man inte kom in då :P
Det lät verkligen inget vidare…
Då antar jag att det är Skara eller inget som gäller här i Sverige för mig inom djurvård.
Tackar!
Jag hittade ett forum där det snackas mycket om djurvårdarutbildningar, även den i Danmark. (HÄR)
Enligt en person som går utbildningen i Danmark verkar svenska jordbruksverket inte fattat ett beslut om eleverna ska få legitimation. Är det legitimationen som avgör om man får arbeta i Sverige eller inte?
Får försöka översätta skolans hemsida nu ikväll, om jag orkar. ;-)
Mottager gärna fler utbildnings/yrkes förslag inom djurbranschen!
Jordbruksverket säger att man måste ha minst en treårig universitetsutbildning som djursjukskötare/djursjukvårdare för att få legitimation. Om den danska utbildningen är det så får de legitimation, annars får de det inte.
De Ungerska (och polska) internationella veterinärutbildningarna är på engelska och efter vad jag förstått så går det enbart utlänningar på dessa utbildningar (ungrarna och polackerna går den vanliga utbildningen som hålls på ungerska resp. polska)
Hittade detta precis på passagens debattforum, e-mail adress till en svensk tjej som pluggar till veterinär i Polen, kanske kan du skicka lite frågor till henne
Viktigt att veta om du väljer Danmark: Det var ett program på tv för några veckor sedan om alla svenska studenter som pluggar till veterinär el läkare i danmark, detta är dyra utbildningar som danska staten har ledsnat på att betala för svenska studenter som lämnar landet när de är klara. Det finns ett förslag att för att svenska elever ska få gå på dessa utbildningar ska de först skriva på ett kontrakt på att de efter avklarad utbildning ska jobba ett visst antal år i Danmark = man kan bli kvar i danmark längre än man kanske vill
Tack så mycket för all information!
Dock är det inte veterinär som jag vill bli, utan djursjuksköterska/veterinärsjuksköterska då jag inte klarar av Ma D, Fy B och Ke B som krävs av veterinärer.
Jag ska skicka iväg ett mail till henne och fråga om de har en sådan utbildning på hennes skola i Polen!
Du kan ju även fråga vad antagningskrav till veterinär är i polen det är inte samma i alla länder så bara för att de svenska utbildningarna anser att du behöver MaD, FyB och KeB betyder det inte att andra länders utbildningar kräver detta så är det bara de ämnena som har fått dig att välja bort den utbildningen så kan det ju vara bra att kolla upp det.
#9 Diskuterade det där med om man får jobb eller inte utan legitimation som djursjukvårdare med en tjej,som har jobbat som outbildad djursjukvårdare på stort djursjukhus, på min utbildning härom veckan. Vi kom fram till att det väl antagligen inte betyder att de outbildade inte får några jobb, det behövs alltid några som gör "skitjobbet". Däremot blir det väl som någon sa så att man utan legitimation inte får göra allt, vilket ju är tråkigt.
De som har jobbar i minst 6 år innan år 2014 kan ansöka och få legitimation, alltså kommer det att finnas en hel del folk med legitimation på klinikerna. Så de borde ju inte ha så stort behov av att anställa andra tycker man ju då. Men man hoppas ju ändå på att kunna få jobb. Men det känns väldigt tråkigt att inte ens få vaccinera när man pluggar i två år för det här. Och frågan är om min utbildning gör någon skillnad, om jag kommer ha större chans att bli anställd än vad en helt outbildad person har.
#16 Risken är väl att du har rätt i att det blir dålig efterfrågan på olegitimerade djurskötare. Även om det säkert behövs några, särskilt på större kliniker kan jag tänka mig. Är det från 2014 man måste ha legitimation för att få göra dessa saker?
Man måste ha legitimation från och med 1 januari 2010 för att få utföra de arbetsuppgifterna, men man kan söka godkännande för att få legitimation till och med december 2014. Men de som har arbetat på klinik/djursjukhus innan 2010 och inte har legitimation får fortsätta att utföra sina arbetsuppgifter fram till 2014.

#18 Jag undrar om du fortfarande går kvar på Svalövs utbildning & om ni i så fall hört något mer om legitimationen?
Jag funderar på att söka dit men det verkar nästan vara meningslöst om man inte ens kan arbeta som djursjukvårdare efter genomgången utbildning…
Tacksam för svar!
/Emma
#19 Ja, jag går kvar. Det är fortfarande oklart om vi kommer få legitimation. Skolan har ansökt om att få ändra utbildningen till en treårig utbildning, men det kommer vi inte få svar på förrän om några månader. Skolan jobbar också med att försöka få ett samarbete med SLU så att vi kanske skulle kunna läsa där ett år om vår utbildning inte blir treårig, men SLU verkar inte vilja det.
Det känns ganska hopplöst men jag hoppas ändå på att vi kommer att bli legitimerade. Men om vi inte blir det så kommer nog jag och många andra att hoppa av utbildningen. Det jobbigaste är ju denna långa väntan innan man får veta.

#20 Tråkigt! Tycker det är konstigt att de fick starta en sån utbildning utan att ha kollat upp legitimationen…
Själv kom jag inte in på kvot på Hansenberg. Men jag ska förhoppningsvis dit på öppet hus den 30:e januari. Kostar 800 SEK för tur och retur, då är inte resan ifrån malmö till köpenhamn inräknad… Se om jag kan komma dit på något annat vis :)
Jag söker med ljus och lyckta efter praktikplats, men det verkar vara dåligt med praktikplatser? Finns djursjukhus här i Sverige som man kan få praktisera på, men har ej fått svar ifrån dem.
Ja, jag tycker också att det är konstigt. När vi i klassen fick höra om detta med legitimation i höstas så gick vi till rektorn direkt och frågade om det och varken hon eller någon annan ansvarig visste ens om någon om detta med legitimation. Det är väldigt konstigt tycker jag. Någon borde ju ha vetat att lagändringarna var på gång.
Praktikplatser är svårt att få tag på. Många djursjukhus och kiniker tar bara emot gymnasieelever och personer som studerar till djursjukvårdare i Skara. När vi i min klass sökte praktikplatser i höstas var det mycket problem med detta. Väldigt många kliniker vägrade ta emot oss eftersom att vi inte pluggar i skara. Så det känns ju inte så positivt.

Finns djursjukhus som är godkända just för Hansenberg. Så det är ju inte söka hur som helst. Tar nog mycket tid och arbete för att få ett djurdjukhus godkänd för Hansenberg.
Vill helst praktisera i Danmark, då det är vanligt att man får lön när man är praktikant. Vilket det är sällan man får här i Sverige.
Har fortfarande inte kollat upp om man behöver göra något för att kunna arbeta i Sverige efter den utbildningen. Fast jag bryr mig inte speciellt mycket, kan mycket väl tänka mig att jobba i Danmark.
En positiv sak till är ju efter den utbildningen på Hansenberg, så kan man plugga till veterinär. Vilket jag är ganska intresserad av.

Fortsätter på en gammal tråd och ser om nån är kvar…
#22 Går du fortfarande kvar i svalöv och har man kommit nån vart med legitimeringen? Jag har kommit in på utbildningen i svalöv, men det är väldigt svårt att få nån info om vad som kommer hända. Det känns onödigt att gå en utbildning där man kommer vara begränsad om man får jobb sen, men samtidigt känns det nästan omöjligt att komma in på några andra utbildningar, t.ex. Skara…
till Salladshataren
jag vill också bli djursjukvårdare, och det enda alternativet verkara vara att läsa i danmark. I skara komme rjag inte in och vill inte ägna en massa tid att plugga upp ämnben så danmark är dte enda alternativet för en likvärdig utbildning.
Har varit i kontakt med svenska djursjukhus i sverige och det enda problemet verkAr vara försäkringen om man praktiserar här. men du verrkar hellre vilja vara i danmark? Skulle iofs jag med kunna tänka mig att vara.. Men danskan känns rätt svår.. men det kanske man lär sig? När tänker du börja plugga isf?

#25 Nu har jag direkt ingen koll vad som gäller med försäkringar här i Sverige. Men det går ju alltid att fråga studievägledaren på Hansenberg (länken finns i tidigare inlägg) om det. Det finns några svenska djursjukhus här i Sverige som tar emot praktikanter, annars kan man fråga dem istället.
Fördelen med att praktisera i danmark, är att man får ju lön under sin period då man praktiserar. Det är inte alltid man får det om man gör sin praktik här i Sverige.
Man lär sig danskan förr eller senare, kan vara svårt att uppfatta det ibland. Men man lär sig efter hand. Trots allt måste man vara på skolan när det är teori, och det är ju på danska 
Ojoj, har hållt på jätte mycket och sökt praktikplatser, men antingen får man inget svar. Eller så har de redan/inte behov av andra skäl eller att de tar in vid senare tillfälle. Hansenberg har skolstart en gång om året, någon gång i januari.
Pratade med en svensk tjej, som gick på den utbildningen. Hon sa att det var en stor chans att den utbildningen, skulle ge rätt till legetimation som djursjukvårdare. Dock vet jag inte hur det har gått, var ju ett år sen jag hör det så.