PANIK!
Inför gymnasievalet…
Jag har bestämt mig för att jag vill gå linjen Estetik och Media och jag har hittat 3 tänkbara skolor.
Saken är den, att måste man göra ett intagningsprov om man vill gå det programmet? :S
Just nu har jag räknat ihop att jag har 175 poäng (G i allt förutom tre stycken där jag har VG).
Jag har ju vårterminen på mig också att förbättra betygen.
Men i skolan har vi även en lista med alla skolor och där står det även intagningspoängen och på de skolor jag har tittat på är det 150 poäng, vilket betyder att jag troligtvid kan komma in. Sedan när jag kollade på en sida här på internet stod det att det var 190 på en av skolorna, vilket tror ni är rätt?
Behöver svar fort på dessa olika sakerna! Helst över det med intagningsprov, vill inte behöva göra sånt!
Och en sak till, vad betyder "Intp" och "Mv"?
Under Mv står det 208, är det poängen man behöver för att komma in??!?!?! :O

Det lättaste är ju att prata med din syv om intagningsprov, hon vet förmodligen vad som gäller.
Bara för att det står att intagningspoängen är 190 eller 150 så betyder det inte att det kommer bli lika nästa år igen, det kan ja ha vart så att ena året så var det 190 och nästa 150 bara att dem har valt olika år, svårt att veta. Men det är bara att kämpa på :)
- Medarbetare på studier.ifokus
Intp = Intagningspoäng hos den siste intagne(alltså den som hade lägst poäng)
Mv = Medelvärdet av samtliga intagnas poäng
Nu var det ju ett tag sen jag började gymnasiet(började 2008), men jag är ganska säker på betydelsen.
När intagningsprov gäller kan det hända att de räknar intagningsprovets poäng till intagningspoängen dessutom. En skola jag ansökte till fungerade som följande. G på provet = 160p, VG = 240p, MVG = 320p. Sedan gjorde de ett medelvärde av grundskolepoängen och provpoängen. Det kan höja/sänka betygen hos de som söker in. Du får se vad som gäller på de skolor du söker till.
Om det inte är så kan du ju fortfarande förbättra betygen under vårterminen. Generellt har jag märkt det som att lärarna brukar vara lite mer generösa sista terminen.
Du får se vad årets intagningspoäng kan vara under "bytesperioden" senare i vår(maj?). Då kan du se vad oddsen är att du kommer in. Det lär variera till sommaren när den slutgiltiga intagningen offentliggörs, så uteslut inget val bara för att du inte kommer in enligt första kollen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.